A John Malkovich-menet forgatókönyve mindenkit meghódított Hollywoodban. Kivéve a producereket. Ők továbbra is féltek a megvalósításától. Ekkor lépett színre Michael Stipe, az R.E.M. énekese, aki produkciós cége számára megvásárolta a könyvet, majd felkérte Spike Jonzet, a korszak egyik legeredetibb és legtehetségesebb videoklip rendezőjét, hogy készítsen belőle filmet. A főszereplők - John Cusack, Cameron Diaz és Catherine Keener - el voltak ragadtatva a különös történettől, és örömmel mondtak igent. Amint Cameron Diaz később megfogalmazta: "Azt mondják, Hollywoodban 14-féle forgatókönyv van, ennyi sémára húzható rá minden történet. Hát, ez a 15. volt."

A filmet 3 kategóriában jelölték Oscar-díjra, 4 kategóriában Arany Glóbusz-díjra, és Charlie Kaufman forgatókönyve mindkettőben szerepelt. Végül csak a Brit Filmakadémia jutalmazta szoborral, a számtalan egyéb (nemzetközi) elismerés mellett. Charlie Kaufman egyszeriben Hollywood csodagyereke lett.
Az eltelt három évben három további forgatókönyvéből született film, és szinte mind nagy visszhangot váltott ki. A legkevésbé talán a John Malkovich-menet-et követő munkája, a Libidó - Vissza az ösztönökhöz! aratott sikert. Ennek főhőse - egy állati szőrzettel borított testű nő - kivonul a civilizációból, mert ott csak megaláztatás érte. A természetben élve (remeteként) találkozik egy hozzá hasonló emberrel, aki azonban láthatóan saját emberi mivoltának sincs tudatában. Puffot majmok nevelték fel, és hozzájuk hasonlóan viselkedik.

Egy nap azonban felfedezi őt a lány volt barátja, aki tudományos kutatásnak veti alá, és ezzel mindhármuk életét felforgatja. A történet akár egy hollywoodi tucatfilm vázát is képezhetné, Kaufman sajátságos szemléletmódja azonban groteszk tragikomédiává alakította. Michel Gondry rendező (aki Spike Jonze-hoz hasonlóan a videoklipek világából került a játékfilm rendezői székébe), valamint Patricia Arquette, Tim Robbins és Rhys Ifans főszereplők stílusérzéke pedig egy a John Malkovich-menet-hez fogható művet faragott belőle. A kevés promóció és a továbbra is szokatlan hangvétel következtében azonban a film kritikai fogadtatása vegyes volt (kasszát pedig műfajánál fogva sem lehetett robbantani vele).
|