Egy rövid túrán kipróbáltuk, hogyan funkcionál a CB 1300-as elejére húzott csinos kis fejidom.
![Forrás: [origo]](https://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0509/20050901cb13004.jpg?w=170&h=268)
Az idei szezonra két számottevő újdonságot is kapott a Honda ügyeletes izombringája, a CB 1300-as: a túrapártiak egy retrós fejidomtól jöhetnek lázba, míg a technokraták extraként rendelhető ABS-szel biztosíthatják be magukat. Mi mind a két újítást egyszerre tesztelhettük le, ugyanis a hozzánk vágott fejidomos CB elején ott virított az ABS felirat.
A motor külseje impozáns, mégsem az a hatalmas gigászi szörnyeteg kerül az ember elé, amit a katalógusok alapján szépen felépített a fantáziájában. A kellemes csalódás az üléspróba után is folytatódik, ugyanis az ülésmagasság meglepően alacsony, semmi sincs eltúlozva, minden úgy lett kialakítva, hogy az alacsonytól a hórihorgas motorosig mindenki jól érezze magát rajta. Persze csodákat a Honda mérnökei sem tudtak művelni, ugyanis 185 centi felett már kevés hely jut az összehajtogatott lábaknak: hol a fejidom sarkához, hol a szelepfedélhez ér oda a térd. Hasonló a helyzet a plexivel is, a magasra nőtt motorosoknak pont a sisakjára tereli a szelet, így marad a kuporgás, vagy beruházhatunk egy magasabb túraplexibe.
A motor formáira visszatérve nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy az utóbbi idők egyik legjobban sikerült Hondája: a csupasz változat retrós stílusa a fejidomon is visszaköszön, amire csak rátesz egy lapáttal a kétszínű fényezés. Akárhol állítottam le a CB-t, mindig akadt nézőközönsége nemtől és kortól függetlenül, ilyenkor mókás volt látni azt az őszinte csodálatot, amikor felfedezték a motor méretét jelölő kis feliratot.
A múltidéző fejidom praktikumát két kis tárolórekesszel növelték tovább, amelyekbe sok apróságot el lehet dugni egy-egy túra alkalmával. A 80-as éveket idéző vonalak alatt persze a legújabb fejlesztések lapulnak, valószínűleg a leendő tulajoknak soha nem kell majd a ledes hátsó lámpához nyúlniuk, és a 16 szelepes, befecskendezővel etetett blokk sem fog senkit cserben hagyni egy-egy túra alkalmával. Ez utóbbi egyébként a maga nemében egy gyöngyszem: a CB 1298 köbcentis motorja olyan hatásfokkal működik mint egy villanymotor.
Talán nem árulok el nagy titkot, hogy már alapjárattól elképesztő nyomatékot termel, gáz nélkül is könnyedén elindul, így fel lehet váltogatni ötödikig a markolat elcsavarása nélkül. Vibráció csak 3 és 4 ezres motorfordulat között jelentkezik, de ez sem zavaró, csak mintegy jelzi, hogy most valami egészen elképesztő következik. És valóban: ha a fordulatszámmérő mutatója elhagyja a 4-es jelzést, a karunk szépen elkezd nyúlni, az út menti fák hirtelen sötétzöld csíkká állnak össze, az autók meg álló tereptárgyakká kövülnek a sávokban.
A tesztút elején időnként véletlenül leszabályzásig kergettem a motort, annyira egyenletesen jött a teljesítmény, sehol egy kis megtorpanás vagy visszaesés, így oda kell figyelni, hogy bizony már tolni kell a következő gangot. A Honda mérnökei megelégedtek 5 fokozattal, igaz a motor teljesítményét tekintve elég lett volna kettő is, ám én hiányoltam egy hosszabb (utazó) 6. fokozatot. Ezzel talán a végsebességet is sikerülhetett volna 240 km/óra fölé tornázni, továbbá a hosszú távú cirkálások fogyasztását is lehetett volna csökkenteni. A CB egyébként 8 és 6 liter között fogyasztott használattól függően, ami egy ekkora blokktól, ilyen menetteljesítmények mellett, nem rossz érték.
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.