A motor beindítása után elégedetten konstatáltam, hogy - űrtechnika ide vagy oda - jól kivehetően csörög-zörög a blokk, éppúgy, mint az elődmodellekben. Az erőforráson végrehajtott fejlesztéseknek köszönhetően idén már 148 lóerő mozgatja a 163 kilósra lefaragott tömeget, ami elképesztően jó súly/lóerő aránynak felel meg. Ennek fényében egy rutintalan pilóta joggal érezheti magát potenciális vesedonornak a motoron, ugyanis a gixxer olyan könnyen vezethető, hogy az ember hirtelen észre sem veszi, mennyire gyorsan közlekedik.
Szerencsére a technikán nem múlik semmi, ugyanis a gixxer futóműve és fékei sokkal jobbak annál, amit egy átlagos pilóta közutakon ki tudna motorozni. Az első - minden paraméterében állítható - Showa-villa eszméletlen jó visszajelzéseket ad a kerék-út kapcsolatról, aki ennél többre vágyik, annak négykézláb kell közlekednie. A hátsó, szintén állítható rugóstag ugyancsak zseniálisan végezte a dolgát, egyszer sem pattogott vagy hintázott be a motor hátulja, pedig alattomos úthibák tömkelege gondoskodott arról, hogy ne legyen unalmas az élet. Az idén már radiálisan szerelt fékek ugyancsak azt a célt szolgálják, hogy előcsalogassák az ösztönlényt a legracionálisabb motorosból is, aki azon kapja magát, hogy vicsorogva próbálja a lehető legrövidebb féktávokat kicsikarni.
A teszt során sajnos elég sokat közlekedtem városban, így - a feszes rugózásnak köszönhetően - gyakorlatilag minden kátyút és úthibát megismertem, de a pocsék aszfaltminőség nem a motor hibája. Szintén a városi közlekedés ellen szól, hogy a kocsisorok között egyesben csordogálva bizony rángat az injektor, de ez szintén nem tartozik a motor rendeltetésszerű használata közé. Ezt a gépet a versenypályákra és a nagyon feszített tempójú "túrázásokra" találták ki, ahol a jó minőségű aszfalton élmény a futómű keménysége. Ekkor derül ki az is, hogy a városban csak harákoló blokk valami elképesztő módon megindul 8000-es fordulatszám felett, ezért egyesben és kettesben kell egy kis rutin, hogy lent maradjon a motor eleje. A kuplungkarhoz és pedálhoz nem kell nagy kézi erő, egyszerűen úgy tökéletesek, ahogy vannak. A parádés menetteljesítmények mellé sajnos elég visszafogott motorhang párosul, így aki első ránézésre nem döntötte el, hogy vesz egy nyitott csövet, az az első próbakör után valószínűleg bepótolja a lemaradást.
A szélvédelem kb. 180 centi és az alá lett belőve, ezért a magasabb pilóták egy utángyártott, magasabb plexivel terelhetik el a bukósisakjukra örvénylő levegőt, vagy kuporognak a gyári mögött. A tükrök meglepően jól használhatóak, akárcsak az összes kezelőszerv, amelyek a márkától megszokott módon és precizitással lettek elhelyezve.
Összefoglalva: annak lehet ezt a motor ajánlani, aki kihasználja a versenypályák nyílt napjait, de mindemellett a szürke hétköznapokon sem akar lemondani a jól megérdemelt adrenalinról, és néhanapján még túrázni is kedve szottyan. Költségeket tekintve kifejezetten baráti az általunk közutakon mért 6-7 literes fogyasztás, és ugyancsak pénztárcakímélő, hogy hátul csak egy 180-as gumira kell beruházni, szemben az ezres 190-esével. Az árakat tekintve már kicsit vegyesebb a kép, kategóriatárs gyakorlatilag nincs, házon belül azonban az ezres csak 300 ezer forinttal drágább, így nagyon sok töprengésre adhat okot. Felesleges: közutakon alig-alig lehet kihasználni a gixxer valódi képességeit, pályán meg nagyon kell tudni, hogy valaki kimotorozza azt a néhány másodperces köridőkülönbséget.
Nógrádi Attila
[origo]
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.