Nem vagyok valami nagy négyhengeres-rajongó, főleg nem közúton, ezért nem mondhatnám, hogy alig vártam a GSXR 750-es átvételét. Azonban egyhetes együttlétünk után ugyanilyen, sőt még erősebb érzéseket tápláltam a visszaadással kapcsolatban. Rekord-köridőket és az extrém sportok egyéb fajtáit ne várjátok ettől az írástól, arra vannak nálam hivatottabb (és jóval gyorsabb) jelentkezők. Ez egy mezei utcai teszt, amely az átlag motoros (már ha van ilyen) szemszögéből próbálja megmutatni, hogy milyen a GSXR 750 a mindennapi városi használatban, utassal és a hétvégi motorozgatásokon.
Talán épp azért, mert egyáltalán nem vártam sok élvezetet a Suzukitól (hangsúlyozom, közúton, mert pályán szeretem a kisebb GSXR-eket), ért rendkívül kellemes meglepetés. Mindenekelőtt: jobb, mint a 600-as (még jó, hiszen félmillióval drágább). Bár az idei 600-ast még nem volt szerencsém meglovagolni, a tavalyinál biztosan jobb. Szinte ugyanolyan fordulékony, de jóval nyomatékosabb, és az új, radiális fékek szenzációsan finoman adagolhatóak, rendkívül hatásosak, és élvezet velük minél nagyobbakat fékezni.
Épp gumicsere után sikerült megkaparintanunk a gixxert, ezért az első 100 km laza ismerkedéssel telt - amíg az új Dunlop Sportmax 207 RR gumik bekoptak (szériában az új Bridgestone 014-esekkel érkezik a gép, amelyeket szívesen kipróbáltam volna), bár ezzel a motorral nem nagyon kell ismerkedni, az ember csak ráül, és élvezkedik. Várakozásommal ellentétben egyáltalán nem találtam kényelmetlennek az üléspozíciót, annak ellenére, hogy általában V2-es nakeddel motorozom. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy mindenki más, aki ráült a motorra, kivétel nélkül csuklófájdalmakra panaszkodott. Ez két dolgot jelenthet: vagy ők nem tudják, hogy hogyan kell rendesen ülni a motoron, vagy éppen az én testfelépítésemre (183 cm, 76 kg, ami persze abszolút konfekcióméret) tervezték a paripát.
Azt hiszem, senkinek sem okoz meglepetést, hogy a teljesítményleadásban, illetve az injektor működésében semmi kivetnivalót nem találtam. Ugyanilyen hibátlan a váltó, a kuplung és a már említett fék is. Mindez nem csoda, hiszen ez egy Suzuki. Egy dolgot biztosan nem lehet ráfogni: azt, hogy ennek a motornak lelke van (mint néhány nem japán gépnek, amelyeken a kemény kuplungot, a megbízhatatlan működést és egyéb nyűgöket ezzel magyaráznak). Igaz, azzal sem lehet megvádolni, hogy karaktere lenne, ami szerintem nem a japán gépek sajátja. Amikor azonban az ember rajta ül, és minden erőlködés nélkül - az autósok, de sok motoros által is - elképzelhetetlen sebességgel és könnyedséggel repeszt az úton, nem sokat törődik a karakterrel. Ebben a dimenzióban úgysem látja senki elég ideig a motort ahhoz, hogy egyáltalán megállapítsa, van-e neki olyanja. Egyetlen árulkodó jel akad csak, a gyári kipufogó, amely elég vérszegény, de vélhetően kevesen hagyják rajta, amikor ehhez a géphez óriási választékban állnak rendelkezésre többé-kevésbé legális csövek. A karaktert pedig hagyjuk csak meg azoknak, akik az idő nagy részében látómezőn belül parkolják a gépeiket és egy kiülős helyen üldögélve percenként rápillantva gyönyörködnek benne (aminek persze szintén megvan a maga varázsa).
A külsőnél maradva érdemes megjegyezni, hogy a formatervezést nagyon eltalálta a Suzuki, bár én a színekkel még mindig nem vagyok kibékülve (még ez a változat tetszik a legjobban). A legtöbb laikus, akik szerint "de hát nincs semmi különbség a két motor között" (egy Varaderóra és a mellette álló GSX-R-re mutatva), kivétel nélkül "szép"-nek találta.
De térjünk vissza az útra. Tekintve, hogy (Budapestről indulva) az országhatár egyik irányban sincs messzebb 2 óránál, nyugodtan kijelenthetjük, hogy belföldi kiruccanásokra tökéletesen alkalmas a 750-es. Balatonig - jobb kéztől függően - még az utas is komolyabb kompromisszumok nélkül kibírja, feltéve, hogy nem retteg a sebességtől. A szélvédelem szerintem kielégítő - bár ez esetben a viszonyítási alap egy Raptor -, 220-ig nem nagyon kell a tankra hasalni, utána meg mindenkinek a fantáziájára bízom.
A futóműről még nem esett szó, bár utcai használatot tekintve ezen a területen is csak szuperlatívuszokban tudnék nyilatkozni a 750-esről. Néhány ismerős, kamionok által kijárt alsóbbrendű út esetében úgy éreztem, mintha felújították volna az aszfaltot. A futómű, amellett, hogy rendkívül pontos, sportmotorhoz mérten kifejezettem hatékonyan nyeli el a kisebb-nagyobb útegyenetlenségeket (főként a hosszanti vájatokra gondolok). A Szentendrei út, amely lassan a krosszosok paradicsomává növi ki magát, azonban ezzel sem leányálom.
Már a második napon nyilvánvalóvá vált, hogy miért szenvednek sokan balesetet az ilyen gépekkel, mint a 750-es. Ezzel a motorral arcátlanul könnyű gyorsan menni, szinte mindenkinek menne. Rendkívül addiktív jellegű, az ember egyszer elkezdi igazán húzni, akkor rövidesen azon veszi észre magát, hogy nem akar feljebb kapcsolni, amíg az adott sebességfokozat le nem forgott. Ilyen esetben pedig - a szabályok betartása mellett -, városban csak az egyes lenne használható, és az autópályán is ritkán válthatnánk fel kettesbe, amely 170-180 körül ér véget. Akit pedig elkap a hév, az előbb-utóbb felcsavarodik egy fára, becsúszik egy autó alá stb., mert ezzel a motorral minden vészhelyzet jóval magasabb sebességnél következik be, mint mondjuk egy Hornettel. Az egész motor annyira magabiztossá teszi zsokéját, hogy szinte mindenki hajlamossá válik gyorsabban motorozni vele saját képességeinél (tisztelet a kivételnek). Ez az egyetlen érv, amelybe kapaszkodva győzködtem magam, hogy nem baj, hogy vissza kell adni.
Személy szerint nagyon sajnálom, hogy a Suzuki az egyetlen, amelynek van még 750-es a kínálatában (eltekintve az MV Augustától, illetve a Z 750-től), és remélem, hogy nem áll le a gyártásával. Úgy vélem ugyanis, hogy utcára egy tapasztaltabb motoros többre vágyik a 600-asnál, viszont az 1000-est meg túlzásnak tartom. A 750-es egy igen jó középút, mindent tud, amit egy 600-as, csak jobban, és mindezt az 1000-es vadsága és veszélyei nélkül.
Lukács Ádám
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.