ok.hu





Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!



A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Reklámbotrányok 2005-ben
2006. január 6., péntek, 16:30|Utolsó módosítás: 2006. január 6., péntek, 17:10

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb


Amatőr reklámok, mellékhatások << 2/2. oldal

Ajánlat
Tévéreklám ipari mennyiségben: mindent a szemnek
Tévéreklám alatt ugrálj, fiam
Homoszexuális turisták tévéreklámja
Jogsértő az OTP személyikölcsön-reklámja
Reklámstop az amerikai meleg hívőknek
Pornográfnak tartják Paris Hilton reklámját

A minimalista reklámoknak nagy hagyományuk van Magyarországon is, a rendszerváltás időszakából talán az a Müszi kisfilm teremtette meg ezek iskoláját, sokan emlékeznek rá. A minimalizmus viszont korántsem keverendő össze az amatőrizmussal, mégis nagyon sok reklámfilmről mondhatjuk el, hogy képben, hangban, dramaturgiában színvonala nem üti meg azt, amit elvárhatunk. Elég megnézni egy reklámblokkot az olcsó kora reggeli órákban, vagy a társadalmi hirdetés felirat után következő percekben a képernyőre figyelni (tisztelet a kivételnek), és olyan műveket láthatunk, melyeknél egy rátermett tizenéves is jobbat csinál kézikamerája és pc-je segítségével. Nem egyszerűen a pénztelenség szüli az igazán amatőr munkákat, ezek mögül ötlet, igényesség és invenció is hiányzik, és a néző is érzi, hogy a megbízó ennél csak jobban költhette volna el a pénzét.

A Potemix potencianövelő készítmény középkorú főszereplői a lemenő nap erejét dicsérik, kétséget nem hagyva az üzenet felől. A nézőt az a váratlan fordulat hozza csak zavarba, hogy a készítményből a hölgy kap be egy tablettát. A reklám minden elemében idézi a nyolcvanas éveket, kamerába beszéléssel, a termék szereplők által képbe mutatásával, az amatőr színészek természetellenes játékával. Mindez a jelen reklámjai között annyira abszurd, hogy szinte minden nézőnél kivágja a biztosítékot.

Forrás: MTI

Idős házaspár egy német óriásplakát alatt - erre a képre azért mindenki felfigyel

Ez a reklámfilm teljesíti azt a küldetését, hogy a termék nevét széles körben megismerteti, de enyhén szólva kétséges, hogy a célközönség számára sikerül kedvet csinálni hozzá. Az már csak hab a tortán, hogy a Gazdasági Versenyhivatal és az Önszabályozó Reklámtestület véleménye szerint a fogyasztók megtévesztéséről van szó, ráadásul érzékeny területen elkövetett megtévesztéséről. A kisfilm ötmillió forintos büntetést és a "jogsértő magatartás abbahagyását", azaz betiltást érdemelt.

Kockázatok és mellékhatások

A gyógyszerek és gyógyhatású készítmények reklámozása egyébként is érzékeny terület. Mivel a reklám egyik legjövedelmezőbb ága, ezért könnyen csábítja a túlzásra a kreatívokat és megbízóikat. Ez az oka annak is, hogy a tavalyi évben majdnem törvényszintű szabályozás született külön a gyógyszerreklámokra, ez végül a Reklámszövetség hatására maradt el, arra hivatkoztak, hogy kár lenne az egységes szabályozást (a gazdasági versenytörvényt) megbontani.

Nem a reklámblokkokban, hanem a híradóban került sugárzásra az Egészségügyi Minisztérium madárinfluenzával kapcsolatos anyaga, mely szakmai tiltakozást váltott ki, mert "belecsúszott" az egyik gyógyszergyártó egy terméke. Sokakat zavartak tavaly is a vacsoraidőben sugárzott székrekedést megszüntető és puffadást gátló reklámok is, az ő számukra csak a tévémentes étkezés a megoldás.

Amíg a jó ízlés megsértése (legalábbis bizonyos határokon belül) nem von maga után büntetést, addig étkezési időben is találkozni fogunk testi működésünkkel a képernyőn. A készítményről elhangzó valótlan állítások azonban már jutalmazhatók pénzbüntetés és tiltás formájában. A szabályozás nem tolerálja, ha a termékről a "kétszer erősebb, mint más", vagy "a legerősebb, vény nélkül kapható" kitételek hangoznak el, mint az a Coldrex reklámjában történt. Pontosabban tolerálja, ha az állítások valóságalapját a gyártó bizonyítani tudja. A történet pikantériájához tartozik, hogy a reklám szövegében elhangzik egy kérdés: "és törvényes egyáltalán ennyi plusz erő?" a GKI rövid, de lényegre törő válasza: nem.

Terray István

[origo]


<< előző oldal 2/2

1. Hímsoviniszta felesezés, eltolt vakrandi után

2. Amatőr reklámok, mellékhatások



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább



Fórum

TV-csatorna/műhold TOP-lista..
Miért fontos a hírolvasók/bemondók személye?
Csillagkapu-Stargate
BEUGRÓ.
Fáj? Cserélő topik


TIPP


jegyfoglalás


popsztárok


képeslapküldés


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!