Kill Bill

október 15.

MOM Park mozi





filmes magazinok


filmművészet


színészek


filmforgalmazás


mozik


filmrendezők


anime

Tabló szomorú asszonyokkal
2003. március 6., csütörtök, 22:52|Utolsó módosítás: 2003. március 13., csütörtök, 22:24


A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Az órák című film történelmi tabló szomorú asszonyokkal. Tökéletesen szerkesztett képek és lapos párbeszédek egyvelege ez az alkotás, melyben hiába lenyűgöző a három sztárszínésznő, és zseniális a díszletes és jelmezes személyzet, ha a forgatókönyv egyszerre három olyan történetet is elmesél, melyek egyenként sematikusak. Ideges női csókok húznak nyálcsíkokat a vásznon, kitöltve az aranyfüsttel pazarul díszített ikonok közti időt.



Három nő, akik az öngyilkossággal kacérkodnak három korban. A háttér sokkal izgalmasabb, mint a jelenetek. A három helyszín történései párhuzamosan haladnak, miután felütésnek in medias res az egyik szál végét látjuk. A megbolondított kronológia és enigmatikus párhuzamosság nem a hollywoodi könnyű darabok sajátjai, itt azonban ne keressünk fifikás közönség-provokálását: nem kell izgulni, nem lehet elveszni a szálak között.

  

A leszbikus hajlamokkal küzdő, életükkel elégedetlen nők saját halálukon gondolkoznak aznap, amikor a film játszódik. Szépek mind a hárman (Nicole Kidman, Meryl Streep és Julianne Moore) és jól is játszanak, tényleg ki vannak borulva, de nem kaptak jeleneteket, ahol a jelzéseken kívül sokkal többet mutathatnának. Amikor az érzékeny, elégikus csúcsponton gyönyörű hatalmas lombos fa alján, a kis patak partján, tarka virágok közt halott kismadár üres tekintetébe kell nézni, akkor a kellem erősebb lesz a jellemnél. Femine Werthel - a szívem vedd el! Kiálthatnánk, de nem markol a stáb se pitvarba, se kamrába. Kivéve talán az utolsó jelenetet, ami finom visszafogottságával és a szereplők remek játékával drámát lop a színjátékba.

Nincs igazi konfliktus a filmben, csak tompa fájdalom. Izgalmas, és bölcs lehetne így is a film: hiába értünk meg mindenkit teljesen, és a szereplők is megértik egymást, hiába akar és tesz is mindenki jót, az élet mégis halált kíván. De ebből az ellentmondásos helyzetből inkább narancslekvár lesz: aranyló kesernyés édesség. Így szemlesütve nehéz problémával szembesülni. Nehéz megérteni, és még nehezebb átélni a fájdalmat, ami fájó hiány fájdalomról szóló filmben.

A táj azonban végig pazar. A három korszakban látható összes tárgyról, az arcfestéktől a lámpáig egyértelmű, hogy az adott korszak sajátja. Nem hivalkodóak a zseniálisan tervezett képek, hanem szépek és jellemzőek. Ráadásul úgy, hogy itt, a Lajtán innen is egyértelműek, holott a Duna parti mozizó nyilvánvalóan nem járt sohasem a vidéki Angliában az 1920-as években, nem volt nappalija az 50-es évek Kaliforniájában, és csak kis részük élvezhette New York vendégszeretét az elmúlt években. Mégis ritka, hogy akár egy tematikusan kosztümös filmben is ennyire erős legyen az idő és a tér összhangja. A felbukkanó képi párhuzamok nem tolakodó játékossága pedig üdítő rácsodálkozással ajándékozza meg az unalmas dialógusoktól lankadó nézőt.

Képben igazi mozi, történetben átlagos Családi Kör.    

dr. Igó

[origo]


Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum

Az [origo] kiadója az Axelero Rt. © Minden jog fenntartva Adatvédelem


Válaszolj egy kérdésre és nyerj meghívást a zártkörű vetítésre!



Képek a vetítésről













Írj filmkritikát kedvelt vagy utált filmjeidről! A legjobban vagy legrosszabbul sikerült műveket itt közöljük.

Szeretni való bénák
dr. Igó egy bájos olasz nyelvtanfolyamra ült be.

Interpretáció
dr. Igó álkritikája egy álfilmről.

Ölni rossz
dr. Igó, puska, sültkrumpli