Az ezres GSX-R árnyékában, amolyan fakultatív jelleggel próbálhattuk ki a Suzuki vadonatúj középkategóriás modelljét, a Gladiust. A műszaki tartalom gyakorlatilag megegyezik az SV 650-esével, a csomagolás ellenben már egy teljesen más vásárlóközönségnek szól.
![Fotó: Nógrádi Attila [origo] Fotó: Nógrádi Attila [origo]](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0906/20090610suzukigla1.jpg)
Divatos motort épített a Suzuki a jól bevált műszaki tartalom köré
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Több évtizedes pályafutás után tavaly kikopott a Suzuki kínálatából a jó öreg GS500-as, amely meglehetősen nagy űrt hagyott maga után, hiszen hosszú ideig ő testesítette meg a középkategóriás kezdőmotort. A japán motorgyár igen frappánsan oldotta meg a problémát: az egy kategóriával feljebb található SV 650 vette át a belépőmodell szerepét, miután megjelent a színen az SFV 650 Gladius. Ez a motor szó szerint a semmiből érkezett, a Suzuki mindenkit meglepett vele, amikor tavaly ősszel leleplezték Párizsban a felfrissített ezres GSX-R és Intruder társaságában.
A motor külsejét tekintve jól beleilleszkedik a jelenlegi divathullámba, alapvetően csupasz, de itt-ott rafináltan megtervezett kis idomok dobják fel az összképet. A Suzuki célja teljesen egyértelmű: a Gladiust egy olyan uniszex motornak szánják, amely nemtől és kortól függetlenül a lehető legtöbb potenciális vásárló tetszését képes megnyerni. A nemes cél érdekében a japán formatervezők nem voltak restek ihletet meríteni a konkurencia csupasz motorjaiból, ezért a Gladiust végigmustrálva megannyi divatos modell árnyalakja feltűnhet. A lámpa és a műszerfal kialakítása a Bimota Deliriót jutathatja az ember eszébe, ezt fokozza a térhálós acélváz is, amely igazából csak egy segédváz, ugyanis a blokkot körbevevő acélszelvénybe illeszkedik. A vízhűtő széleit szépen leburkolták - Kawasaki ER6 utánérzés - és lefényezték, akárcsak a csinos formájú kapaszkodókat a motor hátulján. Ízlésesen oldották meg a kipufogót is; a néhány éve még oly megszokott hatalmas hurkatöltőknek szerencsére végleg leáldozott, a Gladiuson egy csinos és kecses kiömlő kanyarodik elő a motor hasa alól.
![Fotó: Nógrádi Attila [origo] Fotó: Nógrádi Attila [origo]](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0906/20090610suzukigla2.jpg)
A keskeny tank miatt szinte "elveszik" alattunk a motor
Szintén nem kevés időt töltöttek a műszerfal formájának megtervezésével, amely cseppként trónol a kihegyezett első lámpán. A műszerfal szerencsére nem csak szép lett, de praktikus is, középre tették a fordulatszámmérőt, amelyet balról kontrollámpák, jobbról a digitális sebességmérő egészít ki. Külön kijelzőn látható, hogy a hat sebességfokozatból melyik az aktuális. A megannyi trükknek köszönhetően az összkép kifejezetten szépre sikeredett, egy motorozási ambíciókat dédelgető leányzó éppen úgy beleszerethet, mint egy motoros karrierje elején járó férfi egyed.
A motor lelkét képező 650 köbcentis, kéthengeres blokk az SV 650-ből lehet ismerős, ám a karakterét egy kicsit átszabták: a 72 lóerős csúcsteljesítmény megmaradt, ezt viszton előbb adja le a Gladius és ezzel együtt javítottak a motor rugalmasságán is. Ez vélhetően bőven elég lesz a mindennapi karikázáshoz, de még egy kis örömmotorozáshoz is, ám a Hungaroringen tartott bemutatón szegény Gladiusoknak az ezres GSX-R-ek után kellett bizonyítaniuk, ami valljuk be őszintén, reménytelen helyzet. Nem csupán arról volt szó, hogy mintegy száz lóerővel gyengébb a Gladius, hanem arról is, hogy ezt a modellt nem Magyarország leggyilkosabb versenypályára találták ki. Bármennyire is próbáltam függetleníteni magam az ezres GSX-R adrenalin-felszabadító próbaköreitől és helyén kezelni a Gladiust, végig olyan érzésem volt, mintha zselében közlekednék.

Nem a Hungaroringre találták ki, mégis mókás volt vele ott motorozni
Az üléspozíció az én 187 centimnek már egy kicsit alacsony volt, a 785 mm egyértelműen jelzi, hogy itt a hölgyekre is gondoltak, a nyakigláb vásárlóknak ezért utólag érdemes lesz egy magasabb ülésbe beruházniuk. A motor hangja kellemes meglepetés: nincs a végletekig elfojtva, tisztán hallani a kellemes V2-es morgást már az alapjárattól, felül pedig kifejezetten vadul is tud bömbölni. Az SV 650 nyomatékosabbra hangolt blokkja ismét bebizonyította, miért is lehet szeretni ezt a konstrukciót. Már a fordulatszám alsó harmadában is gyönyörűen tol, feljebb még inkább. Közúton, városban, ennél jobbat nem is lehet kívánni, márpedig ez lesz a Gladius felségterülete.
A futóműről nem sok minden derült ki a közel tükörsima Hungaroringen, csupán az, hogy túl puha versenypályára, de ez nem is volt nagy meglepetés. Féktávokon teljesen összeült az eleje, a kanyarok és kigyorsítások alatt pedig hintázott az egész masina. Természetesen nem pályacsúcsok döntögetésére találták ki a Gladiust, az inkább kényelmesre, mintsem sportosra hangolt futóművet valószínűleg sokan fogják értékelni majd a nem túl jó minőségű magyarországi utakon. A fékek teljesítménye szintén ijesztően kevés volt az ezres GSX-R után, de ha nem motorversenyzői ambíciókkal ülünk nyeregbe, a mindennapok során ezekkel is szépen elboldogulhatunk majd.

Nem kell hozzá túl nagy rutin, hogy hamar lecsiszoljuk a lábtartók koptatóit
A futómű és a fékek terén ugyan bele lehet kötni a Gladiusba, ám egy nagyon lényeges területen a vártnál jobban teljesítetett, ez pedig a fordulékonyság. Szinte csak gondolni kell rá, és már dől is velünk együtt a meglehetősen filigrán motor, így nem kell hozzá sok összeszokás, hogy elkezdjük lecsiszolni a lábtartók koptatóit.
Ha egyenleget kell vonni, akkor összességében jól vizsgázott a Gladius, annak ellenére is, hogy idegen pályán, a világ egyik legjobb sportmotorja után következett a magánszáma. Ennek ellenére nincs könnyű helyzetben. A Gladiust jelenleg kétmillió forintért adják, míg a műszakilag közel azonos, ám kevésbé divatos, viszont erősebb SV 650 1,7 millióért vihető haza, de hogy még nagyobb legyen a gyomros, maradt raktáron pár tavalyi modell 1,6 millióért. A hazai, árérzékeny és válságtól tépázott motorpiacon nem biztos, hogy tolongani fognak egy drágább, gyengébb, de szebb csomagolás után.
|
Műszaki adatok |
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.