ok.hu





Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!



A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Az amerikai televíziós piac
2006. január 27., péntek, 17:00|Utolsó módosítás: 2006. január 30., hétfő, 15:33

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Az Egyesült Államok a televíziózás őshazája. Itt már az 1920-as évek végétől lehet tévékészüléket vásárolni, a negyvenes évektől léteznek szappanoperák és hírműsorok. Ma mintegy 186 millió tévékészülék van az országban, miközben több mint 1500 adóból lehet válogatni - ezek között azonban egyetlenegy tipikus köztévé sincs. Amerikai kollégánk rápillant a nagy tévés piacra - ami számunkra is fontos, mert ami ott siker, egy éven belül a mi tévénk képernyőjén is feltűnik.


Ami az USA-ban siker, hozzánk is bejön 1/2. oldal >>

cbs
Itthon a Survivor két szériát ért meg, a CBS nem tud betelni vele: február 2-án kezdődik a 12. sorozat, valahol Panama partjainál
Ajánlat
A CBS honlapja
NBC a neten
A FOX oldala
Az ABC honlapja
250 PBS-csatorna
A Warner tévés oldala
Univisión - spanyolul
Képgaléria
Született feleségek

Lost - új sorozat az RTL-en és az AXN-en


Az első televíziós társaságok - mint a ma is meghatározó CBS - még a rádióadókból nőtték ki magukat. Ekkoriban a készülékek ára még csillagászati volt, mai pénzre átszámítva egy 8 centis képernyő-átmérőjű tévé 550.000 forintnyi dollárba került. A televízió kereskedelmivé válásával beinduló fejlődés azonban megállíthatatlan volt, az 1950-es évekre már minden második amerikai háztartásban volt tévé.

A csaknem 300 millió lakosú Egyesült Államokban napjainkban több, mint 186 millió tévékészüléket tartanak üzemben. Egy háztartásra tehát több mint két tévékészülék jut, ám az átlagos, középosztálybeli családoknál azonban ez a szám jóval magasabb. Az általános, hogy egy készüléket a nappaliba, egyet a hálóba és egyet a gyerekek szobájába helyeznek el, elvégre ők más műsorokat néznek, mint a szüleik. Az is előfordul, hogy egy készülék kikerül a konyhába, enyhítendő a főzés egyhangúságát. Természetesen léteznek a kredencbe tervezett, DVD-lejátszóval összeépített konyhai készülékek is.

A csatornák száma összességében meghaladja az ezerötszázat, ez a szám azonban csalóka, mintegy ezer adó az öt legnagyobb trösztől kapja anyagai nagy részét. Könnyen érthető tehát, miként nézhet egy amerikai heti 19 órában tévét. Magyarországon - sokkal kisebb választékkal - ez a szám 16 óra.

Az Egyesült Államok nemcsak egy hatalmas médiafogyasztó, hanem a világ legnagyobb televíziós tartalom szolgáltatója és exportőre is. Ide nem csak a hollywoodi filmek értendők, hanem a televíziózást nyereségessé tevő reklámok is, amelyeknek szintén Amerika az első számú gyártója. A televíziós tartalom oroszlánrészét a legnagyobb, országos sugárzású adók készítik, vagy készíttetik el független gyártókkal, de a termelésben részt vesznek a kisebb, helyi adók is. Ez utóbbiak azonban jórészt a nagy televíziós hálózatok műsorait veszik át.

A 80-as évek végéig a piacon a "három nagy", a CBS, az NBC és az ABC töltött be vezető szerepet, ekkor, a műholdas- és kábeltelevíziózás elterjedésével és olcsóbbá válásával zárkózott fel hozzájuk a Warner Brothers és a Fox Network. Mellettük jelentős szerepe van még a közszolgálati célú adók legnagyobb szövetségének, a PBS-nek.

Az Amerikai Egyesült Államokban nincs és nem is volt olyan állami, közszolgálati csatorna, mint Magyarországon az m1 vagy az m2. A PBS-be tömörülő non-profit adók részben állami támogatásból, részben adományokból és csatornadíjakból tartják fenn magukat. A non-profit adók között egyaránt vannak egyetemek, helyi közösségek és egyházak által üzemeltetettek. Közös vonásuk a direkt reklámok hiánya, a szponzor neve általában a csak dokumentumfilmek végén vagy elején jelenik meg. Stílusukban, szerkezetükben ezek az adók azonban egyre közelebb kerülnek a kereskedelmi tévékhez.

lost-tv

Lost - az ABC egyik sikersorozata Golden Globe-díjat is nyert

A "három nagy" műsorszerkezete igencsak hasonló. A képernyő délelőtt, kora délutánig a  az otthonülőké, a háziasszonyoké és a gyerekeké vetélkedőkkel, szappanoperákkal, rajzfilmekkel. A kora este, a hírek után, a családé. A családtagok ekkor ülnek le együtt, hogy megnézzék az "nagyfilmet" vagy a meccset, január második hetében a legnézettebb programokat, az este nyolc órai műsorsávban az ABC és a CBS sugározta.

Két hete 23 millióan néztek sportközvetítést és 18 millióan a CSI legújabb epizódját. A főműsor után az adás rétegfilmekkel folytatódik. Mivel a "nagyok" az átlagot tekintik célközönségnek, igencsak egyformák.


1/2 következő oldal >>

1. Ami az USA-ban siker, hozzánk is bejön

2. Jay Leno, Letterman, és a helyi furcsaságok



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább



Fórum

TV-csatorna/műhold TOP-lista..
Miért fontos a hírolvasók/bemondók személye?
Csillagkapu-Stargate
BEUGRÓ.
Fáj? Cserélő topik


TIPP


jegyfoglalás


popsztárok


képeslapküldés


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!