ok.hu





Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!



A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Tilos a melegcsók a magyar plakátokon
2004. november 3., szerda, 8:49|Utolsó módosítás: 2004. november 3., szerda, 16:32

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Sikeres a Cool kábeltévé ősszel indult műsora, A fiúk a klubból, amely több konfliktus után került adásba. A legnagyobb ellenétet az öt meleg férfiról szóló sorozat köztéri plakátjai okozták, mert bírálói szerint nem helyénvaló, hogy a csatorna csókolózó férfiak képével hirdesse a produkciót.


Letiltották a magyar plakátokról a csókolózó férfiakat 1/3. oldal >>

Forrás: Globe/Reddot
Gale Harold, A fiúk a klubból egyik főszereplője
Ajánlat
Ismertető a sorozatról
A Habeas Corpus oldala
Az Önszabályozó Reklámtestület honlapja

Egyre többen választják a Cool tévé késő esti sorozatát, A fiúk a klubból (Queer as Folk) című amerikai heti szériát, amelynek főszereplői fiatal homoszexuális férfiak. Az öt barát mindennapjairól szóló történet nézettsége alkalmanként már meghaladja a Cool konkurensei közé tartozó több kisebb televízió, köztük az HBO, a VIVA vagy a Duna tévé azonos műsorsávjának eredményét.

A magyar kábelcsatorna októberben indított sorozata az Egyesült Államokban már az ötödik szériájánál tart, és szintén nagy sikerrel fut, amihez az amerikai tévés lapok szerint a sokak által túlságosan részletezőnek és öncélúnak tartott szexjelenetek is hozzájárulnak.

A sorozattal kapcsolatban Magyarországon is konfliktus alakult ki, bár nem az egyes epizódokban látható szeretkezések miatt, mert a vita már azelőtt elkezdődött, hogy A fiúk a klubból adásba került. Az ellentétet a sorozat közterekre és lapokba szánt reklámanyaga okozta, amelynek közlését még október elején több hirdetési cég, valamint a Mai Nap című újság is visszautasította.

Takács T. László, a napilap akkori főszerkesztője azzal indokolta a döntést, hogy túl provokatív a sorozat eredetileg tervezett reklámposztere, amely többek közt egy csókolózó férfipárt is ábrázol, ez pedig elriaszthatja a Mai Nap vásárlóit. A lap munkatársa elmondta, neki nincs problémája a melegekkel, és úgy gondolja, küzdeni kell a szexuális kisebségek jogaiért, de ezt a harcot a Cool tévé vitatott reklámja csak hátráltatná. "Nem feltétlenül szolgálja a homoszexuálisok elfogadtatását, ha csókolózó férfiak képével provokálják az olvasókat. Ha kérkednek, hivalkodnak a férfi homoszexualitással, az csak ellenszenvet kelthet" - nyilatkozta az [origo]-nak Takács T. László, aki azonban fontosnak tartja, hogy más bulvárlapoktól eltérően, náluk eddig sem jelentek meg a meztelenséget vagy a szexualitást öncélúan ábrázoló képek, "csak ha a szöveget kiegészítő funkciójuk volt".

A főszerkesztő azt is közölte, ha csókolózó heteroszexuálisokat vagy leszbikusokat ábrázoló képekről lenne szó, feltehetően kisebb problémát okozna a fotók közlése, mert a saját nemükhöz vonzódó férfiak szerelmi életének ábrázolása manapság még kevésbé elfogadott. "Csókolózó női pár előbb jelenhetne meg, ezt a társadalom is jobban tolerálja, és ezt mi igyekszünk figyelembe venni" - magyarázta a Mai Nap szerkesztési elveit Takács T. László.

Forrás: Globe/Reddot

Hal Sparks (j), szintén a sorozatból

A bulvárlaphoz hasonlóan több, kültéri plakátokkal foglalkozó hirdetési cég is aggályosnak találta a vitatott reklámanyag kihelyezését, ezért az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) állásfoglalását kérték az ügyben. Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára A fiúk a klubból főleg busz- és villamosmegálókba szánt poszteréről azt mondta, véleményük szerint azt át kell alakítani, mielőtt utcára kerül, de nem azért, mert férfiak csókolóznak rajta, hanem mert a szöveges és a képi tartalma tizennyolc éven felülieknek való. "Az alapvető kérdés, hogy hol jelenik meg, figyelembe kell venni, hogy a villamosmegállókban családok is várakozhatnak, a kültéri reklámok pedig kiskorúakhoz is eljuthatnak" - nyilatkozta a reklámtesület munkatársa, aki szerint "az önszabályozás egyfajta reflexió a társadalmi érzékenységre, de ha heteroszexuálisok lennének a poszteren, nagy valószínűséggel akkor is hasonló álláspontra" jutottak volna.

Az ÖRT javaslatát a hirdetőfelületek tulajdonosai és a Cool tévé is elfogadta, így A fiúk a klubból reklámjából kitakarták, illetve leragasztották a kifogásolt részeket, amelyekre piros karikába írt tizennyolcas szám került.

Kökény Tamás, a Coolt üzemeltető IKO Kábeltévé Kft. ügyvezetője a döntés után elmondta, nem számítottak rá, hogy a reklámanyag ekkora port ver fel. "Úgy csináltuk meg a kampányt, hogy az kifejezetten egyedi, merész, és provokatív legyen, akárcsak azok a főleg fiatal nézők, akiket a műsorainkkal megcéloztunk. Kényszerből mentünk bele az átalakításba, mert nem akartuk elveszíteni a hirdetési helyeket" - mondta Kökény a plakát-ügyről, ami szerinte jellemző Magyarországra. "Az egyik legnagyobb bánatunk, hogy ennyire elutasító a magyar társadalom, de most, a változtatás után már azt reméljük, így még nagyobb figyelmet kelt a sorozat reklámja" - nyilatkozta az ügyvezető.

A homoszexuálisok jogvédelmével foglalkozó Habeas Corpus egyesület munkatársa, Juhász Géza szerint is sokan elutasítóak a melegekkel szemben, a csókolózó férfiak nyílt ábrázolásától való félelem pedig szerinte nem más, mint a homofóbia megnyilvánulása. "Rengeteg meztelen nőt láttam már a Mai Napban, ezek után arról beszélni, hogy óvják az olvasóközönséget, szemforgató magatartás. A homofób közönség érdekeit figyelembe veszik, közben rendre közölnek olyan fotókat, amelyekkel megalázó helyzetbe hozzák általában a nőket. A homofóbok mindig azt mondják, nekik semmi bajuk a melegekkel, de mások érdekeire tekintettel korlátozásokra van szükség" - összegezte véleményét a jogvédő aktivista, aki mindezt a csókolózó férfipár képének kitakarásáról mondta, függetlenül a sorozat tartalmától.

Kifejezetten a műsorról beszélt azonban Rajkai Zoltán színész, akinek nem a reklámanyag okozott problémát, hanem a A fiúk a klubból cselekménye. A Katona József Színház tagja, akit felkértek az egyik szereplő szinkronizálására, miután belenézett a műsorba, visszaadta a munkát, mert túl durvának találta. "Ez nem emberi problémákat ábrázol, burkolt pornográfia, hatásvadász sorozat. Ha másképp szól a férfiszerelemről, nem lett volna vele bajom, de öncélú, és ebből a szempontból mindegy, hogy férfiak vagy nők vannak benne" - mondta Rajkai.


1/3 következő oldal >>

1. Letiltották a magyar plakátokról a csókolózó férfiakat

2. A plakát eredeti változata

3. A plakát végleges változata



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább



Fórum

TV-csatorna/műhold TOP-lista..
Miért fontos a hírolvasók/bemondók személye?
Csillagkapu-Stargate
BEUGRÓ.
Fáj? Cserélő topik


TIPP


jegyfoglalás


popsztárok


képeslapküldés


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!