ok.hu





Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!



A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Sok munka, kevés pénz a magyar tévéknek a háború
2003. március 26., szerda, 17:52|Utolsó módosítás: 2003. március 27., csütörtök, 12:15

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Néhány százezerrel növekedett a három nagy magyarországi tévé híradóinak nézettsége az előre bejelentett iraki háború első napjaiban. A növekedés mindhárom televízió esetében viszonylag alacsony, a háborús hírszolgáltatás, amelynek színvonala presztízskérdés is, azonban több munkát és több pénzt igényel. Az emelkedő költségek fedezésében a reklámozókra egyelőre nem lehet számítani. A hirdetők egy része félti a termékeit a háborús képektől.


Forrás: REUTERSA háború eddig eltelt napjai alatt az RTL Klub Híradó-ja érte el a legmagasabb nézőszámot a magyarországi hírműsorok között. A legtöbben március 21-én, pénteken, a háború második napján voltak kíváncsiak a harctéri hírekre. A kereskedelmi adó ezen a napon a megszokottól eltérő időpontban, fél nyolc előtt sugárzott híradóját több mint 1 millió 700 ezer ember nézte.

Az AGB Hungary adatai alapján a pénteket és keddet leszámítva azonban az RTL Klub hírműsora lemaradt riválisa mögött. Március 20-án a konfliktus kezdete utáni első estén a tv2 Tények című programját 1 millió 675 ezren látták, hatvanezerrel többen, mint az RTL Klub aznapi híradóját - igaz, utóbbi valamivel előbb kezdődött, ami befolyásolja a nézettség alakulását. A háború eddigi napjai alatt a saját helyszíni tudósítókkal dolgozó tv2 közel 36, az RTL Klub 34, az MTV pedig 22 százalékos közönségarányt ért el átlagban.

Forrás: REUTERSA teljes lakosságra vonatkozó adatokban mutatkozó eltéréssel szemben a reklámozók szempontjából fontosabb 18-49 év közötti korosztálynál az RTL Klub vezet. A március 20. és 25. közötti estéken az adó 38 százalékos közönségarányt ért el a fiatalabb tévézők körében. A tv2 ugyanezen célcsoportot tekintve 34, az MTV 16 százalékot produkált.

A nézettség értéke

A hirdetők többsége nézettségi (GRP) alapon hirdet, azaz nem a reklámidőért, hanem a nézőszámért fizet. Ha egy hirdetés nem ér el megfelelő számú célközönséget, akkor addig kell a tévének ismételnie a reklámot, amíg elegendő néző nem látta. Mivel a kereskedelmi adóknál a reklámidő korlátozott (óránként 12 perc) a csatorna kevesebb hirdetőt tud "fogadni" alacsonyabb nézettség esetén.


A háború után megnőtt érdeklődésnek köszönhetően, arányát tekintve, a közszolgálati adó érte el a legnagyobb növekedést, ami egyelőre töretlen. A kereskedelmi adók háborús hírei iránti érdeklődés azonban az első napok után kevéssel csökkent. A nézőszámok pedig a háború előtti esték adataihoz közelítenek. Március 24-én, hétfőn este csak kevéssel maradt el a másfél milliótól az MTV Híradó-jának nézőszáma. Ezen a kivételes napon a Magyar Televízió legyőzte a két kereskedelmi adót, a 18-49 év közötti korcsoportban azonban a közszolgálati csatorna ekkor is csak a harmadik helyet tudta elérni.

A célcsoportok létszámához képest a nézettség növekedése mindhárom televízió esetében viszonylag alacsony, a háború ideje alatti hírszolgáltatás azonban több munkát és több pénzt igényel. A költségek emelkedésre jellemző, hogy a tv2 a háború napjai alatt külföldi forgatásokra és bejelentkezésekre többet költött, mint hírkészítésre az elmúlt fél évben összesen. A kiadások emelkedése mellett azonban a televíziók egyelőre nem érzik a hirdetők érdeklődésének változását.

Az RTL Klubnál az [origo] kérdésére azt nyilatkozták, a hírműsorok nézettségnövekedése hatással van a környezetükben lévő reklámblokkok nézettségére is - ez természetesen növeli a televíziók bevételeit. Az emelkedő nézőszám ellenére azonban a hirdetők eddig nem mutattak különösebb érdeklődést a háborús eseményekről szóló műsorok iránt. A tv2-nél elmondták, a hirdetőket a háború sem pozitív, sem negatív irányba nem befolyásolta. Utóbbit a fegyveres konfliktus képeitől való tartózkodás indokolhatná. Az Egyesült Államokban a háború több reklámozót elriasztott, akik termékeiket nem akarják az erőszakról tudósító hírek környezetében elhelyezni.

Hasonló esetről számolt be az MTV sajtóosztálya, ahol közölték, a hirdetők vásárlási kedve esetükben nőtt, de ez nem függ össze a háborúval; az iraki konfliktus képei egyes reklámozókat inkább riasztanak. A közszolgálati tévé nyilatkozata szerint nem jellemző, de előfordult, hogy partnerük azt kérte, hirdetését ne a hírműsorok közelében sugározzák.

(Forrás: AGB Hungary, RTL Klub kutatás

[origo]



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább



Fórum

TV-csatorna/műhold TOP-lista..
Miért fontos a hírolvasók/bemondók személye?
Csillagkapu-Stargate
BEUGRÓ.
Fáj? Cserélő topik


TIPP


jegyfoglalás


popsztárok


képeslapküldés


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!