Szórakozás
Mozi
Filmklub
Zene
AXEtázis
Tévé
Könyv
Vendégszoba
DVD/VHS
Moziműsor
Tv-műsor
monotone
Galéria
Film kvízek
Horoszkóp
Képeslapküldés
Operátor logók



Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!


A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









A magára hagyott Dogma
2003. szeptember 19., péntek, 12:08|Utolsó módosítás: 2003. szeptember 20., szombat, 17:38

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb


A Dogma hőskora << 2/3. oldal >>

A kiáltvány közzététele után négy dán rendező látott párhuzamosan munkához, melyben a kulturális tárca segítette őket. Vinterberg és von Trier párosához Christian Levring és Soren Kragh-Jacobsen csatlakozott. Első filmjeik nemcsak szakmai sikert arattak szerte a világban, de Dániában példátlan anyagi hasznot is produkáltak.

Születésnap

Vinterberg bizonyította elsőként az új irány létjogosultságát: Születésnap című munkája 1998-ban elhozta Cannes-ból a zsűri nagydíját. Ebben egy családi drámába kap bepillantást a néző: a 60. születésnapját ünneplő apát váratlanul szembesíti fia a vele és testvérével szemben elkövetett fajtalankodás bűneivel, mely évtizedek óta megnyomorította lelki életüket. A kínzó titok a legmagasztosabbnak szentelt pillanatban kerül napvilágra, óriási botrányt kavarva. Az elbeszélés nyersessége - a szándéknak megfelelően - középpontba állíja a szereplők egymáshoz fűződő viszonyát, és legapróbb rezdülésüket is felnagyítja.

Még ennél is felkavaróbb hatással volt azonban von Trier első dogmája, mely dokumentarista elemekkel vegyítette a fikciót. Az Idióták egy, a társadalomtól elvonult közösség életét mutatta be, melynek tagjai a civilizált életben a gyengeelméjűség álarca mögé bújnak. Az önmagukat hibbantnak tettető emberek találkozását a városlakókkal - a dogma szabályai szerint - valós környezetben vették fel, vagyis a "civil" szereplők valós reakciója került a filmbe, miközben a színészek szerepet játszottak. Ez, valamint a pornó határát súroló meztelen jelenetek (köztük egy orgia) vegyes érzelmeket váltott ki, felkavaró hatása azonban tagadhatatlan.

Az "alapító atyák" első dogmája, valamint Kragh-Jakobsen Mifune utolsó dala című filmje (mely az említett kettőnél valamelyest visszafogottabb a hatáskeltés terén) mindenesetre óriási port kavart, és a filmszakma körében egyértelmű tetszést aratott. Még azok a filmesek is, akiknek munkássága ellen a mozgalom lázadt, elismeréssel nyilatkoztak róluk. (Steven Spielberg és John Travolta például azt mondta: ez az a friss levegő, melyre a filmművészetnek már régóta szüksége volt.)

#3 - Mifune utolsó dala #6 - Julien Donkey-Boy #5 - Lovers

A dogma rövid időn belül terjeszkedni kezdett, és már nemcsak a dán alkotók kezét irányította. Az amerikai Harmony Korine szintén alkalmazta a szigorú szabályokat Julien Donkey-Boy című munkájában, mely témájában is alkalmazkodott az úttörő alkotásokhoz: a szkizofrénia természetrajzát térképezte fel egy családi dráma középpontjában. A nagy kékség főszerepében megismert Jean-Marc Barr pedig egy szerelmi történetet mesélt el a dogmákat követve Lovers című rendezésében. 


<< előző oldal 2/3 következő oldal >>

1. Dogma születik

2. A Dogma hőskora

3. A Dogma ma



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum

Az [origo] kiadója az Axelero Rt. © Minden jog fenntartva Adatvédelem



Fórum

zsofleshy és Gunner chattopicja
Látta már valaki a moziban?
Camera Obscura Filmklub
Háborús filmek
Fáj? Cserélő topik


Arnold Schwarzenegger

moziműsorok

Indiana Jones

Angelina Jolie

filmes magazinok

Laurence Fishburne

mozik

filmek

filmszemlék

dvd- és videovásárlás