Milyen filmet csinálna, ha nem kellene a piac elvárásainak megfelelnie, s csupán saját kedve szerint alkothatna? - Ugyanezt csinálnám, mint most. Úgy állok hozzá, hogy ez nekem tetszik, s közben próbálok a közönséggel foglalkozni. Szórakoztatni szeretném az embereket. Én nem egy festőművész vagyok, aki bezárkózik egy szobába, vásárol ötven dollárért festéket, és talán egy galériának majd megtetszik az alkotása. Felelősséggel tartozom a befektetők felé, akik sok millió dollárt fektetnek az érzékeimbe, a meglátásaimba. Egyrészről ott van tehát a felelősség, másik oldalról pedig a művészet, mert művésznek is érzem magam emellett. Ezért próbálok valamilyen formában kommunikálni a közönséggel, természetesen vannak nehezebb művek, mint pl. a Jákob lajtorjája, de vannak a nagy durranások, mint például a Rambo vagy a Terminátor.
Az utóbbi időben megszaporodtak a nagy filmklasszikusok folytatásai, szó van például az Indiana Jones negyedik részéről. Ön szerint miért alakult ki ez a trend? - A válasz állati egyszerű. Nagyon sok pénzbe kerül egy új film bereklámozása. Ezek a filmek pedig már majdhogynem márkanevek, mindenki ismeri őket, így csak azt kell kitalálni, hogy milyen formában történjen a kommunikáció a nézőkkel. Így tehát mindenki ismeri ezeket. A másik tényező pedig, hogy az embereknek egyre kevesebb szabadidejük van, s azért a kevés szabadidőért is számos jelentkező versenyez, a tévé, a színház, a mozi, a számítógép, az újságok, a könyv, így tehát nagyon meg kell fontolnunk, mi is az a dolog, amivel mi ebben a versenyben helyt szeretnénk állni a nézők figyelméért.
Hasonló trendként szaporodtak most el a musicalek. Ezeket a vizeket már ön is behajózta néhány évvel ezelőtt az Evitá-val. - Ezt a trendet én kezdtem néhány évvel korábban, kicsit hamarabb, mint kellett volna. A trendről pedig annyit, hogy mire az ember kitalálja, felismeri, mi is az aktuális divathullám, addigra véget is ért. Az Evita pedig tulajdonképpen egy rock-opera, s ennek is a megvalósításában láttam a kihívást, ugyanis az ember egy színházteremben végig tud nézni egy két órás operaelőadást, egy filmhez azonban kell egy érdekes, mozgalmas történet is, hogy ne fulladjon unalomba az egész. Az Evitá-ban ezt sikerült megoldanunk. A Chicago nagyon szépen sikerült, de nagyon sok "csalás" van benne. Az ének legnagyobb része nem ének, a tánc legnagyobb része nem tánc, tulajdonképpen vizuális illúzió az egész. Ennek most van itt a divatja, de nem lehet ezt előre kitalálni.
Ön szerint kik most a legígéretesebb tehetségek a filmszakmában, legyen szó akár színészekről, akár rendezőkről? - Érdekes a mostani helyzet, ugyanis a régi gárda kezd kiöregedni, a fiatalok pedig még nem értek be. Nem tudnám elmondani, hogy ki lesz az, aki megcsinálja a szerencséjét, a jelen állás szerint akárkinek sikerülhet. Tom Cruise-t még megnézik az emberek a moziban, akárcsak Mel Gibsont, egy Bruce Willis-filmre már nem biztos, hogy annyian bemennének, mint korábban.
Colin Farrell esetleg? - Colin Farrell még nem érte el azt a szintet, hogy csak a neve miatt elmenjen valaki megnézni a filmjét. Lehetőség van benne, de még nem érett be. Akárcsak Orlando Bloom vagy Johnny Depp, akiknek a neve önmagában még nem visz el egy filmet.
Az elmúlt néhány év terméséből melyik film tudott nagy hatással lenni önre? - Az Amerikai História X volt egy ilyen alkotás. Nagyon megható, érdekes film volt, s nagy hatást gyakorolt rám.
Hová sorolná Edward Nortont napjaink Hollywoodjában? - Se ide, se oda. Fantasztikus színész, talán az egyik legjobb, de nem sztár, de az emberek nem mennek el megnézni egy filmet csak azért, mert ő szerepel benne. Az Amerikai História X azonban nagyon erős film volt, elgondolkodtató. Nagyon tetszett még Az órák, Nicole Kidmannel.
Van-e olyan ember a magyar filmiparban, akiket szívesen látna hollywoodi, de legalábbis nemzetközi porondon? - Sok tehetséges rendező van, ám ami hiányzik, az a jó forgatókönyv. A sztorikban még magukkal vannak elfoglalva, sok a nagyközönséget érdeklő sztori, kevés az eredeti ötlet. Talán Herendi Gábor, aki a Valami Ameriká-t csinálta... Érdekelne, a következő filmje milyen lesz.
Végül arra lennék kíváncsi, amire talán a Terminátor összes rajongója. Visszatér-e még a Halálosztó egy negyedik részre? - Remélem, hogy ez így lesz, dolgozunk rajta, de ezzel kapcsolatban is egy pár dolgot meg kell oldanunk. Mi történik, ha Arnold kormányzó lesz, akkor mi lenne az a történet, amely méltó lenne folytatásként, s ha ezt megoldjuk, akkor lesz negyedik rész, ha nem, akkor nem.
Andersen Dávid
Andy Vajna augusztus 19-én, kedden 13 órától az [origo] Társalgójának vendége lesz, ahol ön is bátran megkérdezheti mindarról, amiről nekünk nem állt módunkban.
[origo]
|