Szórakozás
Mozi
Filmklub
Zene
AXEtázis
Tévé
Könyv
Vendégszoba
DVD/VHS
Moziműsor
Tv-műsor
monotone
Galéria
Film kvízek
Horoszkóp
Képeslapküldés
Operátor logók



Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!


A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Baz Luhrmann Bohémélete
2002. december 9., hétfő, 15:02|Utolsó módosítás: 2002. december 13., péntek, 15:31

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Hatalmas sikerrel mutatták be New Yorkban Puccini Bohémélet című operáját, melynek legújabb előadását Baz Luhrmann rendezte. A Rómeó és Júlia és a Moulin Rouge című filmek alkotója ezúttal sem elégedett meg az eredeti művel: a XIX. századi párizsi történetet áthelyezte az 1950-es évek Amerikájába, és - az opera műfajában szokatlanul - elektronikus hangeffekteket is használt.

Baz Luhrmann filmrendezőt legújabb munkája a színházba csábította, de természetesen a Bohémélet premierje is kapott akkora publicitást, mintha egy újabb filmjét mutatták volna be. A produkciónak ráadásul nem is ez volt az első előadása: hetekkel ezelőtt kezdték el játszani San Franciscóban.

Forrás: MTI

Luhrmann és felesége

Bár Baz Lurhmann először nyúlt operához, rendezői koncepciója most is határozott volt, és illeszkedett korábbi művei stílusához. A mintegy 7,5 millió dolláros költségvetésből pompás látványvilágot teremtett, melyben felesége, a jelmeztervező Catherine Martin volt a segítségére. A lenyűgöző színpadképen kívül azonban a - Luhrmanntől már megszokott - modernizált történet is jellemző az előadásra.

Az énekesek ugyan az eredeti szövegkönyv sorait énekelték olasz nyelven, de nem a darab eredeti helyszíne és kora elevenedett meg a színpadon. Luhrmann a Bohémélet-nek egyszer már elkészítette egy híres, modernizált változatát 1990-ben a sydneyi Operaházban, most azonban ehhez képest is újat alkotott azáltal, hogy a XIX. századi Párizst áthelyezte a 1950-es évek Amerikájába, és - a West Side Story-hoz hasonló - bőrdzsekis amerikai bandát formált a főhős művészek csoportjából. Még Brecht színházról alkotott elképzeléseit is beleszőtte a koncepcióba, mely így tartlamazott úgynevezett "elidegenítő" elemeket is. 

Ezen túlmenően pedig külön figyelmet fordított arra, hogy a szereplők ne csak hangilag, de alkatilag is megfeleljenek a feladatnak, így sok opera-előadástól eltérően csupa fiatal énekes alakította a főszerepet. Három évig kereste és válogatta a megfelelő Rodolfót, Mimit, Musette-t, Marcellót és a többieket, míg végül három szereposztást össze tudott állítani a huszonéves operaénekesekből. A premieren végül Jekatyerina Szolovjeva énekelte Mimi szerepét, David Miller pedig Rodolfót, és a kritikusok egyöntetűen áradoztak alakításukról.


Ajánlat


A San Francisco Chronicle kritikája az előadásról
A BBC kritikája az előadásról

Az előadás célja azonban nem csupán a szakmai közönség elkápráztatása, hanem sokkal inkább az, hogy széles rétegeket csábítson ismét az operaházba. Baz Luhrmann úgy fogalmazott, hogy az operák mindig is a nagy tömegek szórakoztatására készültek, és  rendezésével szeretné újból feleleveníteni azok kiemelkedő sikerét és a korhoz képest botrányos obszcenitását.

"Az én radikális újításom legfeljebb abban áll, hogy visszaadtam az operának eredeti szerepét, mely nem más, mint a széles tömegek szórakoztatása. Az általam készített előadásban az az ötlet, hogy eltérő kulturális háttértől függetlenül bárki számára élvezhető" - nyilatkozta.

Forrás: MTIA New York-i premier illusztris közönsége mindenesetre el volt ragadtatva a látottaktól. Sandra Bullock, Leonardo DiCaprio, Hugh Grant és Isabella Rossellini egyaránt szuperlatívuszokban fogalmazta meg véleményét.

"Egész biztosan hatalmas sikert arat majd. Bár be kell vallanom, engem meglepett, hogy milyen szomorú véget ér a történet. Korábban sosem éreztem át ennyire a tragikumát" - nyilatkozta Hugh Grant.

Isabella Rossellini pedig így vallott: "Mélyen megérintett az előadás. Olasz vagyok, és mindig is szerettem a Bohémélet zenéjét. Ezért aztán különösen örültem annak, hogy ilyen kiváló rendezésben került újra színpadra."

Az előadás végén a közönség dübörgő tapssal köszöntötte a társulatot, valamint Luhrmannt és feleségét, akik szintén meghajoltak a színpadon. A filmrendező azonban hamarosan visszatér eredeti hivatásához, és ismét filmet forgat. A tervek szerint a következő alkotása Nagy Sándor életét dolgozza majd fel, Leonardo DiCaprióval a címszerepben.

[origo]



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum

Az [origo] kiadója az Axelero Rt. © Minden jog fenntartva Adatvédelem



Fórum

zsofleshy és Gunner chattopicja
Látta már valaki a moziban?
Camera Obscura Filmklub
Háborús filmek
Fáj? Cserélő topik


Arnold Schwarzenegger

moziműsorok

Indiana Jones

Angelina Jolie

filmes magazinok

Laurence Fishburne

mozik

filmek

filmszemlék

dvd- és videovásárlás