Szórakozás
Mozi
Filmklub
Zene
AXEtázis
Tévé
Könyv
Vendégszoba
DVD/VHS
Moziműsor
Tv-műsor
monotone
Galéria
Film kvízek
Horoszkóp
Képeslapküldés
Operátor logók



Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!


A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Iráni filmrendezők incidense Amerikában
2002. október 18., péntek, 16:06|Utolsó módosítás: 2002. október 21., hétfő, 10:33

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Bahman Gobadi az iráni filmrendezők egyik legtehetségesebb fiatal művésze. Legutóbbi filmjét, a Marooned in Iraq (Irakban rekedve) című alkotást meghívták a chicagói filmfesztiválra, ahol aranyplakettel tüntették ki. A rendező a fesztivál előtt négy hónappal adta be Iránban a vízumkérelmet, ám az amerikai követség ezt megtagadta tőle. Így nem tudta személyesen átvenni az elismerést. Az őt ért megaláztatásról egy levelet fogalmazott, amelyet elküldött a chicagói filmfesztivál szervezőinek. Nem ő volt az első: egy hónapja Abbász Kiarosztamitól tagadák meg a belépést, több mint egy éve pedig Dzsafar Panahival bántak brutális módon az Egyesült Államok határőrei.


A világ legjobb filmjeinek jelentős hányada manapság Iránban készül. Szinte nincs olyan fesztivál, ahol ne nyernének díjat sajátos atmoszférájú, mély gondolatokat közlő alkotásaikkal. Az utóbbi évek meghatározó filmje volt pl. a Gabbeh, A cseresznye íze, A fehér léggömb, a Tükör, a Kör és a Salaam Cinema. Legutóbb a chicagói filmfesztiválon nyert iráni film: Bahman Gobadi alkotása, a Maroon in Iraq.

A fiatal rendező a fesztivál előtt négy hónappal adta be vízumkérelmét hazájában, és kétszer járt interjún az amerikai követségen. Bár az Egyesült Államok diplomatái pontosan tudták, miért kíván az országukba utazni, megtagadták tőle a belépést. Gobadi tehát nem vehette át a filmjének járó arany plakettet, csak egy levelet küldhetett maga helyett. Ebben azonban nem volt köszönet: "Az az ország, amely elutasítja egy külföldi művész vízumkérelmét, jobb, ha csak a saját művészeit jutalmazza"- üzente a fesztivál zsűrijének.


Ajánlat


A chicagói filmfesztivál honlapja

Nem ő volt azonban az első, akit ilyen eljárásban részesítettek. Alig egy hónappal korábban honfitársa és kollégája, Abbász Kiarosztami szeretett volna részt venni a New York-i filmfesztiválon, ahol a Tíz című művét vetítették. Őt sem engedték be az országba.

A legbrutálisabb elbánásban azonban Dzsafar Panahit részesítették egy évvel korábban. A leghíresebb iráni filmrendezőnek a Kör című filmjét játszották épp New Yorkban - magasztaló kritikáktól övezve -, amikor a montevideói filmfesziválra utazott volna. Repülőjegyéről a fesztivál szervezői gondoskodtak, akik olyan jegyet foglaltak Panahi számára, mely egy New York-i átszállást tartalmazott. Panahi szóvá tette, hogy az amerikai hatóságok előtt gondjai lehetnek iráni származása miatt, a szervezők azonban nem tartották szükségesnek, hogy a pár órás repülőtéri tartózkodás okán vízumért folyamodjanak a számára. A filmrendező annyira aggódott, hogy utánaérdeklődött a United Airlines alkalmazottainál, vajon támadhat-e kellemetlensége, ám az átutazó vízumot ők is szükségtelennek tartották.

Neki volt igaza. Nem juthatott el Montevideóba."Amint megérkeztem a JFK reptérre, egy amerikai rendőr lépett hozzám, és egy irodába vezetett. Ujjlenyomatot akart venni tőlem, és fényképet készíteni rólam, a származásom miatt. Ezt visszautasítottam, és megmutattam neki a filmfesztivál meghívó levelét. Megfenyegetett, hogy ha nem adok ujjlenyomatot, börtönbe zárnak. Kértem, hogy adjanak tolmácsot és engedjen telefonálni. Mindkettőt elutasította.

Aztán láncra vertek, mint valami bűnözőt, és rendőrautóval a reptér egy másik részlegébe szállítottak. Ott rengeteg ember nyomorgott már, különféle országokból valók. Átadtak egy másik rendőrnek, aki a lábamra is láncot helyezett, és odakötözött egy mocskos padhoz. 10 órán keresztül hozzám sem szóltak, nem kérdeztek, és nem válaszoltak. Arra kényszerítettek, hogy mozdulatlanul üljek a padon a többi ember között kuporogva. Moccani sem tudtam, miközben egy régi betegségem gyötört, és erre sem figyelt senki.

Újra kértem őket, hogy engedjenek telefonálni. Megint elutasítottak. De nem csak engem, hanem egy velünk együtt fogva tartott Srí Lanka-i kisfiút is, aki az édesanyját szerette volna felhívni. Mexikóiak, peuiak, kelet-európaiak, indiai és pakisztáni emberek, mindnyájan megrökönyödve hallgattuk hosszan a fiú sírását. Azzal próbáltam nyugtatni magam, hogy minden országnak saját jogrendszere van, de mégsem foghattam fel, miért jár nekünk ez az embertelen bánásmód."


Ajánlat


Dzsafar Panahi levele - teljes terjedelemben

Ezeket a sorokat már abban a levélben írta Panahi, melyet 16 órás fogva tartás, majd az országból való kiutasítás után a világ filmeseinek címzett. A levél tartalmát súlyosbítja, és a paradox helyzetet tetézi, hogy Panahit abban az évben az Önkifejezés Szabadsága díjával tüntették ki Amerikában.

                                                                                                          Gy. D.

[origo]



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum

Az [origo] kiadója az Axelero Rt. © Minden jog fenntartva Adatvédelem



Fórum

zsofleshy és Gunner chattopicja
Látta már valaki a moziban?
Camera Obscura Filmklub
Háborús filmek
Fáj? Cserélő topik


Arnold Schwarzenegger

moziműsorok

Indiana Jones

Angelina Jolie

filmes magazinok

Laurence Fishburne

mozik

filmek

filmszemlék

dvd- és videovásárlás