Steven Soderbergh filmjei sosem tartoztak egyértelműen Hollywood kommersz irányzatába, az évek során mégis egyre nagyobb népszerűségre tettek szert. Ennek köszönhetően Amerika legnagyobb sztárjait nyerte meg magának, akik szívesen vettek részt kísérleti jellegű filmjeiben is. A Szex, hazugság, video, a Mint a kámfor, a Traffic, az Erin Brickovich - Zűrös természetés a Tripla vagy semmi esetében ez a szisztéma be is vált: a nagy nevek vonzották a közönséget a moziba; a rendező ötleteit pedig nagyra becsülte a kritika. 2001-ben Soderbergh tehetségét olyannyira elismerték, hogy a legjobb rendező kategóriában két filmjéért is jelölték Oscar-díjra, és a szobrot végül meg is kapta. A sikerszéria azonban idén megtört. Soderbergh legutóbbi munkája, a Full Frontal nem nyerte el a kritikusok tetszését sem Amerikában, sem a velencei fesztiválon.

|
Soderbergh leghíresebb barátai közé tartozik George Clooney és Julia Roberts, akik bármikor szívesen vállaltak szerepet munkáiban. Julia Roberts neki köszönheti azt a szerepet, amelyért hosszú évek után végre elnyerte a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat. Az Erin Brockovich - Zűrös természet után még alacsonyabb gázsiért is hajlandó volt elvállalni az igazi sztárparádét felvonultató Tripla vagy semmi női főszerepét, és legutóbb, a Full Frontal fősszerepéért is jóval az árfolyamán alul adta el magát. (Míg más hollywoodi filmhez 20 millió dolláros gázsiért szerződik, a Full Frontalért mindössze 3 ezer dollárt kért!) Az egyébként is rendkívül alacsony költségvetésű film - csupán 2 millió dollárból készült - még a szokásos ellátást sem tudta biztosítani a sztárok számára. Nem volt lakókocsijuk, és saját autójukkal kellett megérkezniük a forgatás helyszínére.
Soderbergh a Traffic című filmjében már kísérletezett azzal, hogy a történet egyik szálát kézi kamerával maga vette fel, a Full Frontal azonban teljes egészében ezzel a technikával készült. A kritikusok mégsem értékelték a rendező törekvéseit. Amerikában és a velencei fesztiválon is kedvezőtlen kritika fogadta az alkotást. "Ez a film a moziról szól azoknak, akik szeretik a mozit"- nyilatkozta a rendező. "A kritikusok talán egy kissé túl komolyan vették a történetet, amit én eredetileg szatírának szántam. Egyébként sem könnyen fogadják el azokat az alkotásokat, amelyek nem illenek bele az általuk megszokott rendszerbe."
Soderbergh elismerte, hogy a Full Frontal és az azt megelőző filmje, a Tripla vagy semmi totális ellentétei egymásnak. Szerinte azonban egy rendező kreativitása épp akkor marad életben, ha egymástól különböző filmeket készít. Ő egyébként sem a rövid távú sikereket hajszolja. "Az embereket nem lehet rávenni arra, hogy megnézzenek egy filmet, ami nem érdekli őket. Én azonban olykor sokkal többet tanulok azokból a filmjeimből, amelyek nem arattak osztatlan tetszést, mint azokból, amelyek igen."
A magyar nézőknek még várniuk kell arra, hogy - ha érdekli őket - láthassák a Full Frontal-t, ebben az évben ugyanis valószínűleg még nem kerül bemutatásra nálunk.
Korábban: Julia dilemmája: karrier vagy gyermek David Duchovny másodszor is apa lett
[origo]
|