Hogy kiből lehet filmsztár - az leginkább
alkati kérdés. Szép emberek könnyen
pályázhatnak a címre, de ha az illető arca
kevésbé szabályos, és nem rendelkezik
tökéletes alakkal, "legfeljebb" jó
színész lehet. Philip Seymour Hoffman soha nem is
akart más lenni, csakis jó színész.
Miután a New York-i Egyetem Tisch School of Drama nevű
intézményében végzett, nem volt más
terve, mint hogy jobbnál jobb szerepeket kapjon a New
York-i színházi életben, elsősorban a
Broadwayn. Hollywood és a filmek világa szinte
elérhetetlen volt a számára. Hogy
végül mégis ott találta magát,
mégsem véletlen. Nemcsak kivételes
tehetségének köszönhető, de annak a sok
munkának is, amellyel a "kényelmes"
sztár-élet ellen küzd.
1991-ben kapta élete első filmszerepét Amos
Poe: Tripla Bogey című filmjében. Az igazi
áttörés azonban egy évvel később
következett számára, amikor Al Pacino és
Chris O'Donnell híres filmjében, az Egy asszony
illatában kapott szerepet. Ma is hálás a
lehetőségért, mert kirántotta abból az
életformából, amiben a legtöbb amerikai
színésszel osztozott: szerepek híján
éttermekben dolgozott, alkalmi munkákat vállalt.
Tív éve nincs ilyen problémája. Az Egy
asszony illatát újabb felkérés
követte, és azóta évente legalább
három-négy filmben játszik. Szerepei
egészen különbözőek: játszott
már infantilis rendőrt a Senki bolondjában Paul
Newman oldalán (1994), homoszexuális
rendezőasszisztenst a Boogie Nightsban Mark Wahlberg
mellett (1997), fontoskodó titkárt a Nagy Lebowskiban
(1998), perverz telefonbetyárt a Boldogságtól
ordítani című filmben, jólelkű
ápolót a Magnóliában (1999) és
tenyérbemászó milliomost A tehetséges Mr.
Ripleyben (1999).
1999-ben két kisebb, de fontos szerep
eljátszása után először
történt meg, hogy egy filmet az ő
alakítására építettek. Ez Joel
Schumacher filmje, a Hibátlanok volt, amelyben a
partnerét Robert de Niro játszotta. Hoffman egy
transzvesztitát alakított, aki
énekórákat ad rokkanttá vált
szomszédjának (de Niro). A két ember közt
eleinte elviselhetetlen a feszültség, végül
azonban barátokká válnak. Bár
mindkettőjük alakítása árnyalt és
élvezetes, a film mégsem aratott átütő
sikert - még szakmai körökben sem. Ez volt
Philip Seymour Hoffman egyetlen igazi főszerepe, amelyet
azóta sem követett másik.
Az okot ő maga fogalmazta meg: olyan
színésznek tartja magát, aki még a
főszerepből is epizódszerepet farag. Ez
számára a testhezálló műfaj, amelyben a
legkevésbé tolhatja előtérbe saját
egyéniségét. Mint a legtöbb igazi
karakterszínész, ő is akkor érzi magát
elemében, amikor a személyiségétől
teljesen eltérő figurát alakít,
különösen szélsőséges
karaktereket. Elrejtőzik mögöttük, és
ezáltal felszabadul. Példaképei azok a
kollégák, akiknek színészi módszereit
egy-egy film forgatásakor megfigyelhette: Robert de Niro,
Paul Newman és Sean Penn. A sztárvilág azonban
hidegen hagyja. Nem költözött Los Angelesbe,
továbbra is New Yorkban él egy kétszobás
lakásban, és partykra sem jár el.
Magánéletéről szinte semmit nem tudni. A
filmezés mellett ideje fennmaradó részét a
színházban tölti.
A színpadi szereplést tulajdonképpen sosem
hagyta abba. Rendszeresen játszik Broadway- vagy
Off-Broadway-produkciókban, saját társulata is
van. 2000-ben jelölték Tony-díjra, ami az
amerikai színházi életben ugyanakkora
elismerésnek számít, mint a filmvilágban az
Oscar. Januártól Natasha Richardson brit
színésznővel játszik együtt Strindberg
drámájában, a Julie kisasszonyban. Előtte
azonban még átrepül az óceánon, mert a
londoni West Enden rendez egy darabot. Nem ez lesz az
első rendezése, állítása szerint
éppen ez az a terület, amelyben a leginkább
háttérbe húzódhat, és segíthet
mások kiteljesedésében. Úgy érzi, az
az életforma, ami a filmezéssel jár,
eltávolítja a színészt a való
élettől, ezért egyre nehezebb pontos
alakítást nyújtania. Ő a színházon
keresztül próbál hétköznapi ember
maradni.
A színházi szereplés és rendezés
mellett azonban Hollywood még sokáig számít
rá. Januárban, a Sundance Filmfesztiválon
mutatták be a "Love Liza" című filmjét,
amelyet bátyja (Gordy Hoffmann)
forgatókönyvéből készítettek.
Októberben kerül az amerikai mozikba a
Vörös Sárkány című
szuperprodukció, Hannibal Lecter
történetének harmadik része. Ebben Hoffman
mellett Anthony Hopkins, Edward Norton, Ralph Fiennes, Harvey
Keitel és Emily Watson vállaltak szerepet. Most
fejeződtek be a Cold Mountain című Anthony
Minghella-film felvételei, amelyben Jude Law-val, Nicole
Kidmannel, Renée Zellwegerrel és Natalie Portmennel
játszott együtt.
Erre az évre is van még munkája bőven:
előbb Minnie Driverrel játszik az "Owning Mahowny"
című filmben, majd Spike Lee rendezésében
forgat, Edward Norton partnereként ("The 25th
Hour").
Philip Seymour Hoffmannak legalább akkora
jövője van a filmvilágban, mint amekkora
múltja. Attól nem kell tartania, hogy kiöregszik
a szerepköréből, mert ez inkább a
sztárok problémája. Tapasztalatai és az
idő csak tovább mélyítik
bölcsességét és
emberábrázoló képességét. Ha a
közönség nagy része nem miatta megy is
be a moziba, pontos alakításaira
mindig odafigyel majd a szakma.
[origo]
|