 |
Marcsek Tamás és Gáspár Csaba
|
A békéért, a hazáért előre - rendületlenül! harsogja többedmagával Kerekes Miki (Gáspár Csaba) és Kutas Zoli (Marcsek Tamás) egy tavaszi napon 1984-ben. Ekkor avatják úttörővé a két fiút, innentől kezdve tagjai az 524. számú Frankel Leó úttörőcsapatnak. Mikit és Zolit azonban nem nagyon foglalkoztatja az úttörővé érés, sokkal szívesebben csavarognak, rosszalkodnak, és rendszeresen vonulnak el a világ elől Duna-parti kis "bunkerükbe".
Szüleik világa behatároltabb: Miki papája (Gáspár Sándor) örök karrierista, aki a nyolcvanas években épp párttitkár; Kutas apuka (Vata Lóránt) pedig kérlelhetetlen értelmiségi: tudományos munkássága kiteljesedésének érdekében sem hajlandó belépni a pártba.
A kor hősei nemcsak a politika, hanem a magánélet területén is összemérik erejüket. Bár mindkettőt otthon feleség várja (Kerekesné: Tóth Enikő, Kutasné: Tóth Auguszta), mégis megtetszik nekik a gyerekek osztályfőnöke, Bartos Juli (Marozsán Erika). Ezt a csatát is Kerekes nyeri, de Bartos Juli segít Kutasnak, mikor letartóztatják a férfit. Végül a Kutas család elhagyja az országot.
A film témaválasztásában kicsit hasonló a szeptember 20-án bemutatásra kerülő, szintén a közelmúltban játszódó Moszkva térhez, melynek rendezője Török Ferenc. A rokonság nem véletlen, a két rendező most végez a Filmművészeti Főiskolán, mindkettejüknek ez a film a diplomamunkája, és segítettek is egymásnak a forgatás alatt, illetve az előkészületekben.
 |
A rendező, Erdélyi Dániel, és hátul jobbra Pohárnok Gergely operatőr
|
Bár a két film személyes élményeken nyugvó tematikája hasonló - a Moszkva tér érettségi előtt álló fiatalokat mutat be -, a történetmesélés, a stílus más. Erdélyi szerint ez a legfontosabb különbség köztük: "A Moszkva tér kézi kamerával készült, nálunk fix a kamera. Az Előre történetmesélése geometrikus, a Moszkva térére meg talán azt lehet mondani, hogy organikus."
Erdélyi arra a kérdése, hogy nem félt-e a nyolcvanas évek téma közhelyességétől, egyértelmű nemmel válaszolt. "Ez egy olyan tematika, amelyhez vissza lehet nyúlni, benne van a levegőben. Biztos azért is készül ennyi film a korszakról. A mai történetekből pedig kevés az olyan, amelyik jól megfilmesíthető lenne."
[origo]
[origo]
|