Szórakozás
Mozi
Filmklub
Zene
AXEtázis
Tévé
Könyv
Vendégszoba
DVD/VHS
Moziműsor
Tv-műsor
monotone
Galéria
Film kvízek
Horoszkóp
Képeslapküldés
Operátor logók



Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!


A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Behatolás: pornó a művészfilmekben
2000. július 13., csütörtök, 21:23

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Bemutatása után hatalmas vitákat kavart Franciaországban Virginie Despentes Baise-Moi című filmje, amely provokatívan ötvözi a kemény szexet és az extrém erőszakot. Despentes alkotása nem az első a filmművészetben, amit pornográfnak minősítenek, és betiltással fenyegetnek, annak ellenére, hogy ezekben a botrányfilmekben a nyílt szexualitás bemutatása soha nem öncélú, és a legtöbb esetben egyáltalán nem az gerjeszt vágyat a nézőben. Mert attól, hogy kifejezőbb eszközökhöz nyúlnak, a filmesek még tudják a határt: a művészfilm és a pornó egyesülése soha nem történhet meg.

Jelenet a Baise-Moi c. filmből
Június végén mutatták be Franciaországban Virginie Despentes saját, nagy irodalmi visszhangot kiváltott könyvéből készült filmjét, amely a francia nyelvterületen durvának számító Baise-Moi (kb. Kefélj meg!) címet viseli. Ebben két prostituált, Manu és Nadine szexben és erőszakban tobzódó, esztelen és szükségszerűen tragédiába torkolló ámokfutását követhetjük végig. Ez a nihilista, a sokkoló képi felszín alatt a nőket magából kizáró és meggyalázó társadalmat bíráló független alkotás - melynek premierje az idei Cannes-i Filmfesztiválon volt - nem keltett volna feltűnést, ha egy, a szélsőjobboldalhoz közelálló polgári szervezet nem tiltakozott a bemutatása ellen. A csoport hangja elhallatszott egészen a nemzetgyűlésig, amely pornográfnak és erőszakkeltésre alkalmasnak ítélte a filmet, kitiltva ezzel a "rendes" mozikból és száműzve az ország alig néhány szexmozijába. Két nagy filmterjesztő vállalat azonban, arra hivatkozva, hogy a tanács döntése sérti a kifejezési szabadságot, szembeszegült a tiltással, és vállalta, hogy a hozzájuk tartozó mozikban felnőtt közönség előtt műsoron tartja a filmet. Ezzel máris fellángolt a vita az erkölcsök védelmére hivatkozó politikusok és a cenzúrára érzékeny művészek között, aminek az lett a vége, hogy Catherine Tasca kultuszminiszter megígérte: "amilyen gyorsan csak lehet" előterjeszt egy új korhatár besorolási rendszert, amely szerint a Baise-Moi már általános megtekintésre alkalmas lesz. Pornográfiával ez a legmesszebb, ameddig el lehet jutni.

A Baise-Moi női főszereplői
A film és a szexualitás a kezdetektől elválaszthatatlan egymástól, ábrázolása azonban sokat változott az elmúlt 102 évben. A meztelenség ma már többé-kevésbé általánosan elfogadott "kelléke" a filmeknek, a szex naturális bemutatása azonban még most is tabu; ezt a szerepet - "piaci rést" - a pornó tölti be. A pornó természetéből fakadóan soha nem tudott és nem is fog elfogadott filmes műfajjá válni; a hetvenes években ugyan néhányan megpróbálták szétfeszíteni a pornó korlátait (ezt az időszakot eleveníti fel a Boogie Nights), és Hollywood-kompatibilis történetekbe ágyazni az aktusok gyors egymásutánját, és a mai napig vannak olyan pornófilmesek, akik a minőségi pornót a kerettörténet dramaturgiájának kidolgozásával azonosítják, ezzel azonban nemcsak a "lényegtől" vonják el a figyelmet, hanem a elvitatják a pornótól sajátos "szerepét" is: az érzelmeket kizáró, a szexualitást állati ösztönné degradáló "nagybani húspiacot", amely egymaga gerjeszti és elégíti ki a nézők szükségleteit, méghozzá azonnal. A pornónak tehát jobb, ha szubkultúrájának fogja marad, nem kell mást kínálnia, mint amire létrejött: a művészi pornófilm paradoxon.

A pornográf művészfilm viszont nem az. Időről-időre akadnak olyan alkotók, akik szándékosan élnek a pornó explicit eszközeivel, így a kendőzetlenül filmre vitt szexszel, amely az ő kezükben a kapcsolatok állatiasságának, végletességének vagy éppen ürességének kifejezésére hivatott, na meg a nézők sokkolására. Ezek a merész filmrendezők aztán rendre kihívják maguk ellen a sorsot.

Rocco és a románc
Osima Nagisza japán rendezőt például a végsőkig fokozott vágy költői szépségű filmje, Az érzékek birodalma képsoraiért beperelték (Az emlékezetes zárójelenetben a nő levágja szeretőjének péniszét.). Az utóbbi két év óta pedig egész sor alkotó tágítja a pornográfia és a filmművészet között talált rést. Ebben élen jár Lars Von Trier dán rendező, az idei Cannes-i nagydíjas, akinek 1998-as Idióták című filmjében van egy gruppenszex jelenet, amely közben a kamera néhány másodpercre a vaginában ki-be mozgó péniszt mutatja. Trier azóta egy lépéssel továbbment: egy filmes céget alapított Pussy Power (A punci hatalma) néven, amelynek célja, hogy megteremtse a női szemmel is elfogadható pornót! Ennek érdekében - mint az a Wanted magazinnak a pornó és művészfilmek közti átjárást vizsgáló áttekintésében olvasható - a forgatókönyveket egy szexológusnőből, női magazin szerkesztőnőjéből, férfimagazin nőnemű szerkesztőjéből, a hetvenes években (!) gyakorlatot szerzett pornóproducernőből, egy pornószínésznőből és egy családanyából álló bizottság bírálja el, a filmeknek művészileg is meg kell állniuk a helyüket, a szexuális aktusok "lebonyolítását" pornószínészekre bízzák, a többi szerepet "valódi" színészek alakítják, a filmeket a mozik és a tévé számára soft, a szexmozik- és videotékák számára hard változatban készítik el. A dán rendező saját bevallása szerint szívesen rendezne egy "Pussy Poweres" filmet.

Lars Von Trier kezdeményezése hamar "követőkre" talált. Tavaly már több olyan művészfilm is készült, melyekben pornófilmekre jellemző képsorok - felláció, orális szex, anális közösülés, stb. - bukkantak fel (ilyen volt például Ian Kerkhoftól a Shabondama Elegy), ezeket rendre "szakmabeliek" performálták, a színészek nyilvánvaló ódzkodása miatt. (A Baise-Moi női főszerepeit egy volt prostituált és egy pornószínésznő kapta.) Kivétel ezalól Caroline Ducey, a Romance főszereplője, aki Catherine Breillat - nálunk eddig kizárólag a tavalyi Titanic Nemzetközi Filmjelenlét Fesztiválon bemutatott - nagy vihart kavart, a szex és a szerelem kettéválasztásának lehetetlenségét példázó filmjének főszereplőjeként többek között élesben szeretkezett Rocco Siffredivel, a Magyarországon élő olasz pornócsődörrel. És ami egy pornófilmben csak egy rutinmenetnek számítana, az ebben a női szexualitás mélyére ásó melodrámában az egyik kulcsjelenet. És egyáltalán nem izgató.

[origo]

Ajánló:

Angolul.

[origo]



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum

Az [origo] kiadója az Axelero Rt. © Minden jog fenntartva Adatvédelem



Fórum

zsofleshy és Gunner chattopicja
Látta már valaki a moziban?
Camera Obscura Filmklub
Háborús filmek
Fáj? Cserélő topik


Arnold Schwarzenegger

moziműsorok

Indiana Jones

Angelina Jolie

filmes magazinok

Laurence Fishburne

mozik

filmek

filmszemlék

dvd- és videovásárlás