ok.hu





Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!



A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









Körvonalazódik a Mr. Bean-rajzfilm
2001. június 20., szerda, 16:46

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Másfél évvel ezelőtt a budapesti Varga Stúdió nyerte el azt a tendert, amit Mr. Bean "megrajzfilmesítésére" írt ki Rowan Atkinson, a világszerte nagy sikert aratott figura alakítójának Tiger Aspect nevű cége. Mr. Bean rajzmásának főszereplésével 26 epizódból álló sorozat készül. Vargáéknál több száz ember bevonásával, feszített tempóban, Atkinson állandó felügyelete mellett folynak a munkálatok, hiszen a premierig már csak fél év van hátra. A tervek szerint az első részt Nagy-Britanniában karácsonykor mutatja be az ITV. A Mr. Bean-rajzfilmsorozat valószínűleg valamelyik magyar csatornán is látható lesz.

Az előzmények: Mr. Bean Magyarországra jön

A csetlő-botló, a legegyszerűbb élethelyzeteket is kaotikus zűrzavarrá változtató Mr. Bean "kalandjaiból" 1989-1995 között 14 félórás epizód készült. Az idiótán grimaszoló, lehetetlenül mozgó és artikulálatlan hangokat kiadó burleszkfigura világhírűvé tette kitalálóját, Rowan Atkinson brit komikust, akinek neve - ha tetszik, ha nem - elválaszthatatlanul összeforrt Mr. Beanével. A sorozat rajongóinak jó hír, hogy néhány év szünet után Mr. Bean újra megelevenedik, igaz, ezúttal nem Atkinson képében, csupán a színész rajzolt másaként. Az ötlet, hogy Mr. Bean rajzfilmben éljen tovább, a komikus-író-producer Tiger Aspect nevű cégétől ered. Szinte adja magát, hiszen Bean maga is meglehetősen rajzfilmszerű, de a Tiger Aspectnek nyilván fontosabb volt az üzleti szempont; az, hogy egy rajzfilmfigurával könnyebb reklámtárgyakat eladni, mint hús-vér színészekkel - márpedig a Disney-mozik példája mutatja, hogy a merchandise adott esetben túlszárnyalhatja a film bevételét. (Az időközben készült, egyébként szépen jövedelmező Bean - az igazi katasztrófafilm megsemmisítő kritikai fogadtatása után egyébként érthető lenne, hogy Atkinsonnak nem akaródzott magára ölteni a figurát.) Mr. Bean rajzfilmmé alakításának korántsem egyszerű feladatát a Tiger Aspect természetesen a legjobbra akarta bízni, ezért másfél éve tendert írtak ki a munkára, melyre a világ legnagyobb, legnevesebb animációs stúdiói - szám szerint 15 - pályáztak. A tendert a budapesti Varga Stúdió nyerte meg.

Varga Miklós, aki Móré Katalin mellett az egyes epizódokat rendezi, úgy véli, a stúdió számára a kihívást a vállalkozás nagyságán és presztízsértékén kívül az jelentette, hogy tulajdonképpen egy világhírű színészt kell rajzfilmesíteni, ami óriási felelősség, ugyanakkor sok izgalmas problémát vet fel az animációban. Vargáék egyébként a felnőtt rajzfilmek felé kívánnak elmozdulni, a Bean-projekt tehát kapóra jött, hiszen beleillik a stúdió által kijelölt új csapásirányba.

Az alapelvek: Mr. Bean különös logikája

Alekszej Alekszejev

"Nem kisgyerekeknek való" - mondja a Bean-rajzfilmről Alekszej Alekszejev. Ugyanez elmondható a tévésorozatról is. A rajzfilm legfontosabb alapelve, hogy a rajzolt Mr. Beant a nézők azonnal felismerjék, "egyenes folytatása" legyen az élőnek, azaz mindenben megegyezzenek. "Az egyetlen különbség kettejük között, hogy ez a Mr. Bean lapos" - jegyzi meg Alekszejev. Az animátorok számára pont ez a legkeményebb dió: a sík térbe átvinni ezt a sajátos mozgáskultúrájú figurát. Ellentétben az amerikai komikusokkal, akiknek műsoraiban a főszerep a verbális humoré, Atkinson fizikai gegekre épít, Mr. Bean mozdulatainak, mimikájának és érzelmi kifejezésének groteszkké torzításával, illetve a körülötte kialakuló "akciódús" képtelen helyzetekkel nevettet. Mr. Bean burleszk- és pantomimfigura egyszerre, aki alig szólal meg, akkor is inkább motyog vagy artikulálatlan hangokat ad ki. A rajzolók feladata nemcsak azt megjeleníteni, amit Mr. Bean csinál, de azt is, ahogyan csinálja; tehát a mozgások mellett az érzelmeket, hangulatokat leképezni.

A Mr. Bean műfaja szerint full animation, vagyis "teljes mozgású rajzfilm", vagyis ha egy figura például beszél, nemcsak a szája mozog, hanem (szinte) az egész kép. A rajzolók számára a támpontot azok a videokazetták jelentik, melyeken Atkinson jellegzetes beanes mozgásokat, grimaszokat mutat be. "Nagyon magasak az igények" - mondja Alekszejev. "Akik ebben a projektben részt vesznek, nagyon jó színésznek kell lenniük. A rajzolóknak rá kell érezniük, hogy adott szituációban a figura hogyan, milyen mozdulatokkal reagál, hogy mi történik a jelenetben, és ez a karakterből milyen érzelmeket vált ki." Ez különösen embert próbáló feladat, mivel Mr. Bean reakciói idiotizmusából eredően szélsőségesek; amikor például az orrára esik egy vízcsepp, halálra rémül. Varga Miklós elárulja, gyakran előfordul, hogy egyes jeleneteket a munka során muszáj neki előjátszania, ilyenkor ő is Mr. Beannné válik. "A figura már a mindennapjaim részévé vált" - meséli.

Vannak bizonyos szabályok, amelyeket a rajzolóknak be kell tartaniuk. Mindenekelőtt követniük kell Atkinson logikáját. Ő az, aki pontosan tudja, mi az, amit Mr. Bean megtehet, és mi az, amit nem. "Mr. Bean figuráját Atkinson nagyon is precízen, egy sajátos, nehezen követhető logika alapján dolgozta ki. Éppen ezért semmi olyan nem kerülhet bele a rajzfilmbe, amit ő Beanként elképzelhetetlennek tart" - magyarázza Alekszejev. Bean jól körülírható komikus karakter: gyermeki személyiség, aki a legtöbb helyzetben idiótán viselkedik. Humora széles skálán mozog, viszont vannak olyan tulajdonságok, amelyek hiányoznak belőle: például képtelen a sírásra. "Atkinson az életben kedves, intelligens, megnyerő ember, akiről nehéz elképzelni, hogy olyan idióta grimaszokat tud vágni, mint Mr. Bean. Ennek ellenére meggyőződésem, hogy Bean Atkinson személyiségéből fakad" - osztja meg benyomásait Alekszejev.

Ami a jellegzetes Bean-hangokat illeti, Atkinson mikrofonba mondta őket, de instrukciókat nem adott hozzájuk. Az animátorok színészi képességeire hatványozottan szükség van, hogy a megfelelő szituációkban kerüljenek felhasználásra.

A művészi koncepció: Mr. Bean ódivatú világa

Egy képkocka a Bean-rajzfilmből

Mr. Bean a kispolgári miliő észrevétlenségében él, egy olyan világban, amit maga mögött hagyott az idő. Élete az általa meghatározott, örökké ismétlődő rendben folyik, amely minden egyes alkalommal felborul, ha konfrontálódik a realitással. A rajzfilm ennek érzékeltetésére a hatvanas-hetvenes évek tárgyi környezetét, színeit varázsolja Bean köré. Bean a tévéből már jól ismert állandó öltözetben - barna zakó, fekete nadrág, fehér ing és sötét nyakkendő - jelenik meg, egyetlen komolyabb tulajdona imádott Minije, amellyel ide-oda furikázik. "Erre a világra a visszafogottság, kiszámíthatóság, a konzervatív ízlés jellemző" - mondja Tardos Zoltán művészeti rendező, a hátterekért felelős team egyik vezetője. "A belső terek melegséget, meghittséget, otthonosságot sugároznak. Mi ennek megfelelő színharmóniákat - például sárgás-lilás - alkalmazunk; ami talán különlegesség, hogy filmenként mást és mást." Tardos elmondta, hogy a színek és a tartalom egységére törekszenek.

Tardos Zoltán

Az animáció stílusa ugyancsak a fentiekhez igazodik; a rajzok vonalvezetése, kidolgozása Mr. Bean kivételével kifejezetten a Hanna-Barbera produkcióit (Frédi és Béni, Maci Laci, a Jetsonok, stb.) idézi.

A történet szempontjából ugyan nincs jelentősége, de hozzátartozik a figurához, ezért nagyon fontos, hogy Mr. Bean London északi részén él. A rajzfilmben tehát olyan külső környezetet teremtenek, amely épületeivel, utcáival, parkjaival Észak-London benyomását kelti.

Mindent összevetve, a rajzolók "élesen megrajzolt" keretek közé vannak szorítva, saját stílusukat kordában tartva alá kell vetniük magukat az elvi, illetve művészi koncepciónak. Varga Miklós elismeri, hogy erre nem mindenki képes vagy hajlandó. Jelen pillanatban is keresik és tesztelik a megfelelő embereket, akikkel tovább gyarapodhat a már most is tekintélyes létszámú stáb.

A munkafolyamat: Bean mozgásba lendül

Varga Miklós

A Mr. Bean-rajzfilm a legnagyobb animációs vállalkozás Európában. A Varga Stúdió égisze alatt jelenleg 200-300 fős nemzetközi - magyar, orosz, bolgár, lengyel stb. - alkotócsapat dolgozik rajta Budapesten a cég Raktár u. 25-31. alatti épületének két teljes szintjén. (A kifestés a stúdió másik épületében lesz, a kamerázás és vágás pedig az előbbi pincéjében.) A megrendelés 26 epizódra szól. Egy epizód két, 11 perc hosszú, egymással nem összefüggő történetből áll. Az első részt karácsonykor tervezik sugározni a brit ITV tévécsatornán. Az egyes epizódokat folyamatosan, "útközben" fejezik majd be, a munkálatok tehát még legalább két évig tartanak. Egy epizód 40 ezer különálló rajzból áll össze.

A tényleges munka tavaly ősszel kezdődött Londonban, a pilot film elkészítésével. Bean figuratervét, a főbb elemeket rögzítő kulcsképeket, valamint a cselekményt vázoló storyboardokat egy neves londoni székhelyű animációs stúdió, a Richard Purdum Productions szállította a sorozathoz. A forgatókönyvet ugyanaz a Richard Curtis és Robin Driscoll írja, akik annak idején a tévésorozat oroszlánrészét szülték. A rajzfilmeknek nincs igazán sztorijuk, inkább valamilyen konkrét szituációra épülnek; pl. Bean horgászni megy. A történetek állandó szereplője a házinéni, valamint Teddy, a játék mackó, amit (akit) Bean mindenhová magával visz.

A rajzfilm előállítása Budapesten tavaly decemberben indult. "Olyanok vagyunk, mint egy hadsereg, mindenkinek nagyon pontosan ki van osztva a feladata" - mondja a munkafolyamatról Alekszej Alekszejev, majd nevetve hozzáteszi: "És most éppen háború van."

A Raktár u. 25-31. második emeletén nagy a zsongás: itt rajzolják meg Mr. Beant és sajátos világának összetevőit. A térelválasztó paravánok Mr. Bean figurájának, illetve kedvenc Minijének skicceivel telerajzolt papírlapokkal vannak "kitapétázva". A rajzok mellett tengernyi instrukció, angolul és magyarul, ilyenek, mint "A vállak mindig nagyon keskenyek, még akkor is, amikor ők vezetik az akciót!"

Vlagyimir Nyikityin

A munkában meghatározó szerepe van Vlagyimir Nyikityin "fő figura-felelősnek": ő készíti ceruzával a figuraterveket, melyekkel a rajzolók dolgoznak. Először a kulcsképeket rajzolják meg. Ezeket kidolgozzák, letisztázzák, felnagyítják. A fázisrajzolók megrajzolják a képkockákhoz szükséges mozgásszakaszokat. Ezután számítógépre viszik a rajzokat, kiszínezik őket, és mögéjük teszik az időközben kidolgozott háttereket. A képek elkészítésének utolsó fázisa a renderelés, amikor a számítógép kiszámolja a képen lévő pixelek értékeit. Ha ez megvan, jöhet a filmezés; a képkockák "egybedolgozása", a hang és a zene felvitele, majd a vágás, és végül a kiegészítő hangeffektek és zene hozzákeverése. Közben két munkafázis között egyeztetés Rowan Atkinsonnal és a Tiger Aspecttel, illetve folyamatos belső kontroll és korrigálás; nagy figyelmet szentelnek egyebek mellett az ismétlődő jelenetek, mozdulatsorok kiküszöbölésének.

Alekszej Alekszejev bízik a produkció sikerében; úgy véli, a rajzfilmet azok is megnézik majd, akik az animációt szeretik, de Mr. Beant nem. "Őszintén szólva, ez egy beteges világ, de roppant vicces."

Ajánlat:

Rowan Atkinson filmográfiája

Atkinson középiskolai bizonyítványa

Rowan Atkinson Információs Központ

[origo]

[origo]



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább



Fórum

Mit adsz a testemért cserébe?


TIPP


jegyfoglalás


popsztárok


képeslapküldés


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!