Istenek és istennők sorozatunk különkiadásaként ezúttal Spanyolország és Mexikó a filmvilágba delegált legmutatósabb nagyköveteit mutatjuk be. Salma Hayek és Penelope Cruz nemrég dögös banditanőkként galoppoztak be a magyar mozikba, hamarosan pedig egy-egy drámai szereppel is meglepnek bennünket. Dupla portrénk áttekinti a két gyönyörű és tehetséges latin színésznő karrierjének legfőbb állomásait, szaftos magánéleti részleteit és legjobb filmjeit.
SALMA HAYEK |
PENÉLOPE CRUZ |
![]() |
![]() |
Született |
|
1966. szeptember 2. Coatzacoalcos, Mexikó | 1974. április 28. Madrid, Spanyolország |
Első siker |
|
A Korcs szerelmek és az Anyádat is! előtt a mexikói filmgyártás egyet jelentett a végtelenre nyúló szappanoperákkal. Salma is egy ilyennel alapozta meg otthoni hírnevét, a Teresa című sorozat címszereplőjeként egy ambíciúzus, de szegény lányt alakított. (Érdekesség, hogy a tízéves Gael García Bernal is ebben a tévéprogramban tűnt fel). Nemzeti gyásznap volt, amikor Salma otthagyta a showt, és egyben Mexikót. A pletykalapok azt szellőztették, hogy a mutatós színésznő összeszűrte a levet a miniszterelnökkel és ezért volt tanácsos távoznia. | Az általában nem túl könnyen emészthető filmeket rendező Bigas Luna a tévében figyelt fel a 14 éves Penélope-ra és azonnal szerződtetni szerette volna a Las Edades de Lulú című erotikus történethez. A nagykorúságra végül még várni kellett két évet, de az 1992-es Sonka, sonká-ban már vígan hancúrozhatott Javier Bardemmel, amit a spanyol közönség annyira értékelt, hogy az otthoni színészkamara az év felfedezettjének jelölte, a Goya díjátadón pedig a legjobb színésznők mezőnyében indult. Luna rajongása ezzel nem ért véget, A meztelen Maya főszerepére is Penélope-ot hívta. |
Hollywoodi áttörés |
|
Mexikói színésznőként csupa megaláztatás és sablonszerep fogadta Salmát az Egyesült Államokban. Ezzel kapcsolatos frusztrációit egy talkshowban zúdította rá a nézőkre. A kifakadásnak szerencsére tanúja volt az első filmjével (El Mariarchi - A zenész) hollywoodi belépőkártyát nyerő mexikói csodagyerek, Robert Rodriguez, aki azonnal meglátta a fantáziát a tűzrőlpattant lányban. Az El Mariarchi újragondolásában, a Desperadó-ban a latin istenné avanzsáló Antonio Banderas partnere lett Salma, kettősük máig a latin szerető fogalom definíciója lehetne az értelmező szótárban. | Noha a lehető legjobb referenciákkal érkezett Hollywoodba (két Oscar-díjas spanyol filmmel: Belle époque és a Mindent anyámról), gyorsan sikerült a tehetségtelen jelzőt kiérdemelnie, bár ez leginkább a szereposztók hibája, akik rendre vastag akcentusú, buta libák szerepeit osztották rá (Corelli kapitány mandolinja, Vad lovak, Terítéken a nő). Tom Cruise szerelme még ismertebbé tette a nevét, de közös filmjük, a Vanília égbolt nyomába se érhet az eredetinek (Nyisd ki a szemed!), amelyben Penélope spanyolul sokkal elragadóbban alakította ugyanazt a szerepet. |
Hollywoodi románc |
|
Négy évig Edward Norton barátnője volt és már az esküvőt tervezgették. Norton besegített a Frida forgatókönyvébe és egy miniszerep erejéig fel is tűnt a filmben. A 2003-as szakítás után a másodvonalbeli szívtipró, Josh Lucas (Poszeidon) oldalán látták, de már ennek a kapcsolatnak is vége és Salma magánéletét diszkrét homály fedi. "Egy olyan férfire várok, aki végre tökösebb, mint én"- mondta nemrég. | Ha filmjeivel nem is ért el sikereket az Egyesült Államokban Penelope, az A-listás sztárpartnerek fogyasztásában igencsak jeleskedett. A Vad lovak forgatásán Matt Damonnal habarodtak egymásba, a Vanília égbolt után Tom Cruise kirakati babája volt, a Szahara készítésénél pedig Matthew McConaughey-vel melegedtek össze a sivatagban. Kapcsolatuk tavasszal ért véget, azzal az indokkal, hogy alig van idejük találkozni. |
Múzsa |
|
Salma felfedezője, Robert Rodriguez azt állítja, hogy kabalából minden filmjébe szeretné becsempészni legalább egy jelenet erejéig. A Desperadó-t ugyan nem sikerült felülmúlni, de kisebb-nagyobb szerepek erejéig valóban ott volt a Négy szobá-ban, az Alkonyattól pirkadatig-ban, az Invázium-ban, a Volt egyszer egy Mexikó-ban és a harmadik Kémkölykök-ben is. | Nem az első, nem az egyetlen és nem is a legkiválóbb Almodóvar-múzsa Penélope, de kétségtelenül ő a rendező jelenlegi kedvence. Terhes kurva (Eleven hús) és terhes apáca (Mindent anyámról) után a Volver-ben már olyan szerepet kapott, amit nem lehet olyan röviden összefoglalni. Penélope élt a lehetőséggel, ez karrierje eddigi vitathatatlan csúcsteljesítménye |