Megújult a KTM világjárója, amely fiatal kora ellenére is legendává kezd válni. Erősebb és célszerűbb lett, de egyvalami nem sokat változott.
Szenzációs lett volna, ha úgy történik, ahogyan eleve eltervezték: az új 990 Adventure sajtóbemutatója a tervek szerint Marokkóban lett volna. Sajnos az esemény elmaradt és a világjáró szép csendben, minden nagyobb felhajtás nélkül érkezett meg hazánkba. Olyannyira csendben, hogy nem is mi magunk próbáltuk ki először, hanem arra a nevezetes olvasói tesztre meghívott olvasóink. Persze egy egészen kicsit azért mi is mentünk az új gépekkel, de nem mi fogalmaztuk meg tapasztalatainkat, hanem ők. Pedig voltak, és azt is el kell mondanunk, hogy kedvező, meggyőző benyomásokat szereztünk az új kalandorgéppel kapcsolatban.
A 2006-ban megjelent nagy Adventure eddig egyszer esett át nagyobb változtatáson, amikor is a 950-es, karburátoros erőforrást egy 990-es, befecskendezős verzióra cserélték. Úgy látszik, ismét eljött a blokkcsere ideje: ezúttal a 990 Superduke R - de legalábbis ahhoz nagyon hasonló - erőforrását kapta meg a 2009-es Adventure. Szemre nem sok minden változott, a gyár azonban úgy nyilatkozott, hogy gyakorlatilag új blokkot terveztek a megújított modellbe. Egy biztos: műszaki tartalmát tekintve az új erőforrás sokkal közelebb áll a Super Duke-éhoz, mint a tavalyi Adventure-éhoz.

Remek darab a Super Duke blokkja, csak a gázreakciókon kéne még javítani
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Módosítottak a hengerfejen, az égéstéren és a vezérműtengely bütykeinek profilján, könnyebb dugattyúkat, hajtókarokat, csapszeget kapott, valamint könnyebb lett a főtengely is. Mindezek hatására még tovább csökkent a mozgó-forgó alkatrészek súlya, kevesebb lett az ellenállás és még könnyebben pörgött fel az amúgy is meglehetősen fordulatszáméhes erőforrás. Finomítottak a sokat bírált befecskendező rendszert szabályozó elektronika programján is, a korábbi évjáratok ugyanis meglehetősen - hogy finoman fogalmazzunk - aktív gázvételi reakciókat mutattak. Na, jó, hogy érthetőbb legyen: gázadásra igen hirtelen lódultak meg, míg gázelvételre megtorpantak. A fent említett változtatások következményeként a 2009-es Adventure hat lóerővel izmosabban robogott elő mattighofeni istállójából.

Praktikus, hogy a műszerfal mellett egy szivargyújtó aljzatú töltő kapott helyett
A motorikus és elektronikus fejlesztések mellett pár apró, de hasznos módosítást is végrehajtottak az amúgy igen sikeres modellen. Például a két tank között kialakított tárolórekesz ajtaját és zárját módosították, az eddig semmire nem jó, 12 voltos stekkeraljzatot használható, 20 mm-es szivargyújtó aljzatra cserélték. Erre lehet telefon- vagy elemtöltőt csatlakoztatni. Az esetlegesen felszerelendő GPS számára gyárilag kialakított csatlakozót találhatunk a jobb tank mellett, a burkolat alatt. Átalakították a műszerfalat, annak formája finomabb, elegánsabb lett. A felni, a lábtartók és a féknyergek időjárás- és sóálló, fekete bevonatot kaptak, a küllők rozsdamentes acélból készülnek, a küllőanyák pedig galvánozottak. Ezeket a változtatásokat a tengeri országok visszajelzései alapján foganatosították, de nálunk is jól jönnek. Végezetül alakítottak egy keveset a rozsdamentes kipufogódobvégeken is.

Négyezres fordulattól, gyorsítás közben gyönyörű hangja van a motornak
Az olvasói teszten szerzett kellemes tapasztalataink egyetlen dologban csúcsosodtak ki: a meglepően lágy gázvételi reakciókban. Tulajdonképpen egyszerűen oldották meg a problémát: gázelvétel esetén az igazi alapjáratnál magasabb értékre esett vissza a motor fordulatszáma, így kerülték el a hirtelen megtorpanást, majd a gázadásra bekövetkező rántást. Akkor az volt a véleményünk, hogy a gázreakciók kisimítása már-már túl jól is sikerült, hiszen ezzel a megoldással erőteljesen csökkent a motorfék hatása.
A plusz hat lóerő valószínűleg jól jön, de ebben a műfajban ez azért nem olyan fontos, a közel száz lóerő is lenyűgöző dinamikával kényeztette el a tulajdonosokat. A csökkentett mozgó tömegekkel egyben a rezgéseket is sikerült csökkenteni, ez az utazási komfortot növeli és valószínűleg jó pár alkatrész élettartamát is megnöveli. Azt már lehet, hogy csak bebeszéljük magunknak, hogy alacsony fordulaton mintha a láncot is kevésbé gyepálná az új gép. A most tesztre kapott Adventure - bár részt vett az olvasói teszten is - mintha nem ugyanaz a motor lenne. Egyáltalán nem tapasztalni nála a gázelvételkor jelentkező, magasabb fordulatszámot, megmaradt a régebbi modellévek erős motorféke, és ha nem is olyan mértékben, mint korábban, de gázelvételre továbbra is megtorpan. Ráadásul úgy viselkedik, mintha nem is gép, hanem egy a környezetére érzékeny élőlény lenne. Más és más körülmények között másként viselkedik. Szinte szeszélyes. Néhány alkalommal indítás után pár másodperccel leállt és ezt több újraindításkor is megismételte, pedig megvolt az alapjárata. Majd egy napon hasonló kezdetek után kifejezetten agresszíven viselkedett, amely szokatlanul élénk gázreakciókban nyilvánult meg. Másnapra ez elmúlt, de az olvasói tesztnapon tapasztalt állapot azóta sem állt be. Mi pedig kissé tanácstalanul vakarjuk fejünket a dolog előtt.

Egy sportmotoron sem vallana szégyent ez a műszerfal
Megmaradt viszont a kategória magasan legjobb futóműve, amelyhez bűn lenne hozzányúlni, mert az úgy jó, ahogy van és megmaradt a tökéletes kényelem. Egy tesztpilóta-barátnő szerint - aki sok motort minősített már utasként - élete legkényelmesebb utazásait az Adventure-ön élte át. Megmaradt még, sőt fokozódott az a nagy endurók között egyedül a KTM Adventure-nél tapasztalható hihetetlen menetaktivitás, mindehhez négyezres fordulattól gyorsítás közben olyan fojtott hangon ordít, hogy libabőrös lesz tőle a gazdája. A forgalmat - ha aszfalton jár vele az ember - majdhogynem fölényes magasságból szemléli, tükrei pont elkerülik az autók tükreinek magasságát, még kis tempónál is remekül manőverezhető, viszont zavaróan kicsi a kormányelfordítási szöge és sajnos nem változott a kissé bizonytalan nyomáspontú első fék sem. Pedig ott a csodálatos példa a KTM 990 SMT-nél. Az a fék itt is tökéletes lenne.
|
Összegzés: a KTM 990 Adventure eddig is a nagy túraendurók egyik etalonja volt, egyedülálló dinamikával és akár komolyabb offroadozásra is alkalmas futóművel. Most még erősebb és átgondoltabb lett, miközben összes eddigi erényét megtartotta. Nem kizárt, hogy a makrancoskodó befecskendező rendszer csak a mi tesztgépünk sajátossága, de ha nem így van, akkor éppen itt lenne az ideje, hogy az amúgy tökéletes világjáró motornak ez a része méltó legyen összes többi tulajdonságához. |
A cikk a Motorrevüben jelent meg.
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.