Kihullott a Yamaha kínálatából a tökéletes kezdőmotornak számító visszabutított, 78 lóerős Fazer, lett viszont helyette egy teljesen új modell, amely ott folytatja, ahol az elődje abbahagyta, csak divatosabb külsőt és áthangolt erőforrást kapott. Az új XJ6 Diversiont a városi dzsungelben és a visegrádi szerpentinen próbálhattuk ki egy rövid menetpróba erejéig.
![Fotó: Nógrádi Attila [origo]](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0904/20090424yamahxj6.jpg)
A fejidomos túrapártiaknak kötelező választás, a csupasz viszont sokkal vagányabb
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Nagyon tetszett a tavaly kipróbált 78 lóerős "gazdaságos" Fazer, ugyanis az árához képest meglepően sokat tudott - nem csoda, hogy az árérzékeny hazai piacon ebből a típusból fogyott a legtöbb az elmúlt két évben. A Yamahánál azonban úgy gondolták, hogy még szélesebb vásárlóréteget kell célba venni, ezért divatosabb külsővel és jobban kihasználható erőforrással dobták piacra új modelljüket, amely a kezdő vagy éppen újrakezdő urakat épp úgy meggyőzheti, mint a motorozással kacérkodó hölgyeket. Akárcsak az előd esetében, az új XJ6 nevű típus is csupasz és fejidomos változatban egyaránt rendelhető, előbbi kifejezetten vagányra sikerült, utóbbi viszont olyan kellemesen semmilyen. A fejidomos kivitel megkapta még a Diversion utónevet is, amellyel a Yamaha gyakorlatilag feltámasztotta ezt a típusnevet, hiszen nem is olyan régen még Diversionként kínálta félidomos, sornégyes túramotorjait.
Élőben egyébként sokkal nagyobbnak és komolyabbnak tűnik az XJ, mint ahogyan azt a fotók alapján várná az ember, ránézésre egy ezresnek is elmehetne. Ez különösen a csupasz változatra igaz, ami stílusában nagyon hasonlít az ezres csupasz FZ1-re, bár ha alaposan szemügyre vesszük, látszik, hogy annál jóval költséghatékonyabb szemléletben készült. Egyszerű, hagyományos villát és kétdugattyús fékeket kapott előre az XJ6, hátul acél lengővilla és központi rugóstag van, ami gyakorlatilag megegyezik a 78 lóerős Fazerével. A váznál se történt előrelépés, sőt: alumínium helyett acélcső van az XJ6-ban, igaz, hogy ez a váz már egy alaposan korszerűsített és nyomatékosabb motort ölel körbe.
![Forrás: [origo]](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0904/20090424yamahaxj66.jpg)
Ezzel a sárga fényezéssel még jobban hasonlít csupasz ezres FZ1-re
|
Nyomatékra hangolva A Diversion négyhengeres motorját a 78 lóerős Fazertől örökölte, ám a Yamaha mérnökei alaposan átalakították a hatszáz köbcentis blokkot, sok új alkatrész - többek között hengerfej - és befecskendezés alkalmazásával. A cél kevesebb károsanyag-kibocsátás és jobb használhatóság volt, aminek szellemében a csúcsteljesítmény nem nőtt, a nyomaték viszont 60 Nm-re emelkedett a korábbi 51-ről. Szintén fontos változás, hogy mind a nyomaték, mind a csúcsteljesítmény már alacsonyabb fordulaton jelentkezik, ami főleg a városi közlekedést könnyíti meg. |
Érdekes formájú a motor hasa alá épített kipufogódob, amelyből csak aprócska csonk áll ki kivezető csőként, nem lesz majd egyszerű dolguk a tuningfelszereléseket gyártó cégeknek ezzel a típussal. A motor kidolgozásáról egyébként süt, hogy nem fog darabokra esni az elkövetkező években, külön öröm, hogy - bár ez egy belépő modell - odafigyeltek olyan apró részletekre, hogy csinos indexek, szép formájú visszapillantók kerüljenek rá. Apró trükk, de ez is megér egy mondatot: a fényszóróban, a helyzetjelző lámpa elé egy kis átlátszó Yamaha-logót gravíroztak, ami még sötétben is jelzi, milyen márkájú motorról van szó.
![Fotó: Nógrádi Attila [origo]](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0904/20090424yamahaxj64.jpg)
Bár nem nagyon látszik a képen, a fejidomos változat még középtámaszt is kapott
A hazai importőr reményei szerint a tavaly Kölnben bemutatott Diversiont hölgyek, ingázók, kezdők, újrakezdők és a robogót kinövő réteg választja majd, így ennek szellemében egy belvárost átszelő kanyarral indult a haza menetpróba, amelynek a célja Visegrád volt. A Fazerből származó, sornégyes blokk meglepően csendesen kel életre, alapjáraton szinte semmi hangja, és olyan finoman jár, hogy alig kelt rezgéseket a motoron. Az első kilométerek az ismerkedés jegyében történnek, az ülésmagasságon érezni, hogy uniszex darabnak készült, alacsony, puha és hatalmas.
Az üléspozíció remek, egyenes háttal és nem túlságosan összehajtogatott lábbal terpeszkedhetünk az XJ6-on, combunk szépen belesimul az elkeskenyített tankba, amelynek oldalán csúszásgátló védőborítás van. Bár a tesztmotorokban csak néhány száz kilométer volt, a váltó mégis vajpuhán működött, egyszer sem sikerült lyukat találni a fokozatok között. Városban könnyedén lehet lavírozni az autósorok között, a tükrök egyedül csak a kisbuszokon akadhatnak fenn, az autók többségénél magasabban vannak. A széles és magasra kiemelt kormánnyal nagyon precízen lehet navigálni a kis Yamahát, elég csak megtolni a "szarv" egyik vagy másik felét, és a motor szinte magától elfordul, amiben nagy szerepe van annak, hogy hátul "csak" 160-as gumi feszül.
Ebből a remek gyári filmecskéből kiderül, hogy egy házsártos feleség miatt milyen skizofrén tünetek alakulhatnak ki a kedves férjben
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.