Jómagam mindössze három éve motorozom, de nagy szerencsémre igen sok bringát kipróbálhattam már. Volt köztük minden, ami a Simson és az ezres Raptor között lehetséges, mégis jelen pillanatban jobb gépet el sem tudok képzelni magamnak a 600-as Hornetnél.
Elsőként egy 250-es belpiacos Bandit keserítette meg életem, amely bár gyönyörű volt, annál tragikusabb, hála az itthoni kereskedésnek, amelynek tulaja még bizonyos szinten ismerősöm volt. Amikor eladtam, elhatároztam, hogy nem veszek naked bike-ot. Második évben még mindig belpiacos gép maradt, egy 400 RF különösebb gond nélkül. Sok olvasgatás, próbálgatás, gondolkodás után döntöttem úgy, hogy egy lódarazsat tartok majd a garázsban. Bár kategóriájában akár 200 000 forinttal olcsóbban meg lehetett volna venni pl. az SV 650-et vagy 40 000 forinttal olcsóbban plusz 150 köbcentihez juthattam volna a Kawától, igazándiból az első pillanattól kezdve nem volt kétség a választás felől, és idén tavasszal hazatoltam egy 0 kilométeres darazsat.
Jómagam igen konfekcióméret vagyok, 178 cm és 70 kg, utasom is csak XS-es, 158 cm és 45 kg. Városban olyan, mintha egy teniszbírói székkel lavíroznék a kocsik között. Bár a motor ülésmagassága nem különösen nagy, az általa kínált pozíció mégis hihetetlen kényelmes, és könnyen átlátható a forgalom is. Irányítani szerintem egy 3 éves gyermek is tudná, már ha előtte tett egy háztömb kört háromkerekűjével. Igaz, hogy a kisbuszok tükre pont az enyémekkel van egymagasságban, de ezt leszámítva, városban jobbat el sem lehet képzelni. Ha sietős az ember dolga, sem érdemes 8000 fölé pörgetni - pedig ott kezd élni igazán -, gyönyörűen lehet előzgetni így is. Hajtós városi használatban 6,3 - 6,5 literrel beéri, ami számomra maximálisan elfogadható. A nagyobb kátyúkat, úthibákat elég jól elnyeli a futómű, az első fék kifogástalanul végzi a dolgát, a hátsó olyan, mintha nem is lenne, de az ugye nem is kell...
Bejáratós korában javasolta a párom egyik nap (az ötből, amíg járatódott), hogy munka helyett menjük el valamerre kettesben. Túl nagy útra nem szántam volna magam, tudván, hogy egy Bp.-Veszprém "túra" után azt mondta, ő az életben hosszabb útra nem akar motorral menni. Magam is meglepődtem, amikor a Börzsönyben járva még 200 km után is azt mondta, részéről mehetünk még bármerre, nem feltétlenül haza. Ebből (is) gondolom, hogy hátul nem lehet kényelmetlen - én általában elöl ülök. A maga 45 kg-ja olyan, mintha ott sem lenne, de ha nehezebb utasom volt, a hátulja eléggé hintázott. A hátsó rugóstag 7 fokozatban állítható, ezt kihasználva kb. 3 perc alatt kosz- és bosszankodás mentesen állítottam is rajta, és nagyban javult is a dolog.
Nyílt nap alkalmával azért kiderült, hogy nem versenymotorból van. Hosszanti gyors kanyarokban nagyon picit hintázik, főleg az eleje, a fékkar pedig egyre csak közeledik a markolat felé. A gyári Michelin Pilot Road gumik igen jó visszajelzést adnak, 8000 km után is van még rajtuk futófelület, de igazándiból nem pályára valók. 8000-től úgy 11 500-ig igencsak szedi a virgácsait, alatta viszont a pálya körülményeihez képest olyan, mintha állna. Sok helyen írták, hogy némi plusz nyomatékra lehet szert tenni egy nyitott dobbal. Az enyémen egy Gianelli félrendszer van (azaz 0 katalizátor, csak a leömlő gyári) de nem mondanám, hogy egetverő a különbség. Ja! De! Isteni hangja lett, a gyári dobbal olyan, mint ha egy fűnyírógép erőlködne.
Pályanap után vagy egy-egy tartós 180-200-as autópályázás után majdnem 8 liter is legurul a torkán, de megbocsátható cserébe az élményért, amit nyújt. Apropó autópálya! A gyári plexi nagyon csinos, jó drága, de szélvédelme szinte nincs. Szélcsendben úgy 140-ig kényelmes, utána célszerű bebújni mögé. Hosszabb nagy sebességű motorozás után kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét, masszőrét a hát- és vállfájással kapcsolatban.
Mátrában és hasonló helyeken szerintem verhetetlen, azonos tudású motoros, hatszázas sportgéppel nem tud meglógni. Picit puha ugyan az eleje, alsóbb régiókban kicsit talán gyengének tűnik, legalábbis a tetejéhez képest, nincs szélvédelme (azért naked), és talán fel is soroltam az összes hibáját.
Lassan téli álomra szenderül majd a gép, tavaszra új, keményebb fékbetéteket, fém fékcsöveket és egy sportlégszűrőt kap majd születésnapjára. Remélem, meghálálja majd. Ha még nagyon rakoncátlankodik az orra, lehet hogy megkísérlek egy villaolaj-cserét, majd beszámolok, segített-e.
Bár kategóriájában a legdrágább, mégsem bántam meg, hogy ezt választottam. Hihetetlen könnyen vezetehető, barátságos, de ha kell, előbújik belőle a fenevad. Azoknak, akik városi és hegyivadász motorra vágynak, csak ajánlani tudom. És amit kivétel nélkül minden motoros társam, ismerősöm, nem ismerősöm dicsér: a matt metálkék színe. Magamnak jelen pillanatban jobb gépet el sem tudok képzelni.
Kállai Ákos
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.