Vespázni életérzés. A legendás robogó fanatikus rajongói nem csak városon belül használják gyakran fél évszázados masináikat, hanem gyakran országokon átívelő túrákra indulnak. A legújabb Vespa, a hagyományokat elsősorban formáiban őrző GT 200-as ebben is, abban is partner. Jó-jó, hosszú távon azért ne számítsunk egy túramotor kényelmére.
Hozza a Vespa érzést a Magyarországon tavaly bemutatott új GT. Ezt bizton állíthatom, hiszen jómagam is Vespával járok - igaz, az enyém mind külső méretben, mind motorjában különbözik az új kultuszrobogótól. Ja, és kicsit korosabb is.
A forma követi a több mint fél évszázada kialakított darázsalakot, amelyről annak idején állítólag a nevét is kapta a sokak által a robogók ősének tekintett Vespa. Ugyanúgy megvan az asszonyosan gömbölyű hátsó, és a büszkén dagadó mellkasra emlékeztető első lemez. És nem holmi műanyag, hanem acéllemez, hiszen a formaterven kívül a felhasznált anyagokkal is igyekeznek követni a szép vespás hagyományokat, amelyekkel közül azért szép számmal szakítottak is: négyütemű a motor - ilyet először csak a 1996-ban bemutatott ET4 esetében alkalmazott a Piaggio -, és csak automata váltóval szerelik a GT-t. A hagyományos kormányváltót már csak a több mint negyed százada folyamatosan gyártott PX-nél alkalmazzák.
Nem feltétlenül jelentenek azonban hátrányt a változások, a robogó megmaradt annak, ami mindig is volt, egy nagyon jól motorozható, alapvetően praktikus kétkerekűnek, amit nagyon szép formába öntöttek. Elegáns a kerek, döntött plexijű első lámpa és lélegzetelállító a hátsó lemezbe süllyesztett futurisztikus hátsó, a helyzetjelzőt körbevevő féklámpa égőkoszorújával. Sajnos azonban a szépségnek ára van, ez elsősorban az utaslábtartókra igaz: a becsukott állapotban a lemezbe simuló szarvak kihajtva és rajta az utas lábával kissé akadályozzák a vezetőt abban, hogy letegye a lábát megálláskor. Ez azonban megszokható, sőt egy kultuszrobogótól egyenesen elvárható: az elegáns megoldás szemet gyönyörködtető.
Jó vele menni, és nem csak a városban, ahol a kis (12 collos) kerekekkel könnyedén lehet szlalomozni az autók között, hanem az országúton is, ahol még végsebesség közelében (óra szerint 115-116 km/h - amit utassal is elér) is stabil. Csak a nagy szélvédőplexinek köszönhető - ami mögött amúgy a menetszélből szinte semmi sem érezhető -, hogy autók - főleg teherautók mögött - a leszakadó légörvények kissé megrángatják a kormányt, ez a jelenség azonban jól kontrolálható. Oldalszélre - szerintem - kevésbé volt érzékeny, mint például a két héttel előtte tesztelt X9-es, bár az is lehet, hogy egyszerűen csak nem kaptunk olyan erős szelet.
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.