Nem tudtam eldönteni, hogy inkább ufóra vagy macskára emlékeztet-e szemből a X9-es. Előbbire - a kinézeten kívül - utalhat a nevében szereplő X (az akták után), utóbbira viszont az, hogy dorombol. Fotós kollégánkat kérdezve ő mindkét hasonlatra rábólintott.
![Forrás: [origo]](https://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0409/20040912piaggiox93.jpg?w=170&h=250)
Tovább>>>
A tesztelt példány - egy X9 EVO - már a második kiadása az olaszok maxirobogójának. Elődjétől szemből nézve cicásabb szemei, a divatosan tükrökbe száműzött indexek, illetve a markánsabb rajzolatú, M betűre emlékeztető középső légbeömlő, valamint az állítható, szögletesebb alakú szélvédője különbözteti meg. Oldalról a fémszínű kipufogó és a motor alsó harmadát borító sötét fényezés a szembeötlő változás.
Ráülve először a súlya volt az, ami feltűnt. Bevallom, nem is sikerült elsőre kétkerékre állítani a középállványról, csak többszöri próbálkozás után, és akkor is egy kis segítséggel. A teszt végére aztán már annyira hozzászoktam, hogy átlagban második (harmadik) lökésre gurulóképes lett a gép. Képzelem, mi lett volna, ha nincs oldalállvány, vagy nem lehet elektromosan középállványra állítani.
Utóbbi volt az egyik kedvenc extrám a motoron. Az ember csak megáll, benyomja a kis sárga gombot, az elektromos motor pedig vicces vinnyogó hang kíséretében elvégzi helyette az állványra húzás izzasztó feladatát - ami jól jön a kétszáz kilós tömegnél. Csak arra kell ügyelni, hogy lehetőleg egyenes felületen tegyük ezt, és vigyázzunk altestünkre.
Jómagam egy '79-es kistestű Vespát hajtok, így nem meglepő, hogy főleg eleinte, de később is szenvedésnek éreztem a városbeli lavírozást az autók között, a kis helyen megfordulásokat és az X9 betolását a lakóhelyemül szolgáló társasház kertjébe. Ráadásul ide csak tolatva lehetett beállni, mivel bent már nem lett volna hely megfordulni. A kétmázsás gép hol jobbra, hol balra húzza el a vezetőt lassú menetben, én csak nehezen találtam meg az egyensúlyt. Ráadásul a hátrafelé szélesedő nyereg miatt megálláskor a lábaimat is a kelleténél nagyobb terpeszben kellett tartanom, ami olyan érzést kölcsönzött, mintha túl magasan lenne a 78 centiméteren lévő ülés, pedig egy kissé 180 fölé nőttem.
A 39 lóerős, befecskendezős motor azonban már kellemesen dinamikusan mozgatja az általam oly tehetetlenül cibált kilókat. Állórajtot véve a pirosnál néhány heves kalapácsütést hallat az egyhengeres blokk, és megindul. A fokozatmentes automataváltó valamivel ötezer fölött tartja a fordulatszámot - nyomatékmaximum környékén - és egy-két pillanat múlva már 80-100-zal robogunk, messze magunk mögött hagyva az ugyancsak a pirosnál induló autósokat, akik körülbelül ekkor válthatnak kettesbe.
Sajnos városban ekkor általában máris elértük a következő pirost, és jön megint az izmozás és a centizés a sorok között. Ha mégsem bujkálunk az autósok között, hanem inkább velük együtt haladunk a városban megszokott 40-50-es tempónál - olyan 3000-3500-as fordulatnál - pont kissé zavaróan rezegnek a kormányvégek és az ülés. Valami nyiszorgott is, a motoron, azt azonban nem sikerült kideríteni, hogy mi, de ez a valami a keresztbarázdákon vagy a későn észlelt és emiatt elkerülhetetlen kátyúkon is megszólalt. A hosszanti barázdák kimondottan ellenségesen viselkednek az X9-cel, a motor imbolyog, nem találja az útját, a sofőr pedig megint csak izmozik, hogy egyensúlyban maradjon a gép.
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.