Négy nap alatt senkiből sem lehet Valentino Rossit faragni, de legalább némi ízelítőt lehet kapni a motorversenyzés egészen elképesztő világából. Az meg már csak hab a tortán, hogy a vezetéstechnikai kurzuson szerzett tapasztalatokat a közúton is nagy sikerrel lehet kamatoztatni.
A magyar motorsport fellegvárában két vezetéstechnikai iskola is működik, amelyek az utcai motorosokat trenírozzák versenykörülmények között. Nekünk az Aprilia motoros iskoláját volt szerencsénk kipróbálni, amit hivatalosan Hungaroring Motoros Oktatási Központnak hívnak, de az elvetemültebbek HUMOK-nak is becézhetik. A mogyoródi pálya egyik bokszában működő iskola Aprilia RS125-ös versenymotorokat használ az okításra, ami először kevésnek tűnhet, ám nagyon hamar kiderül, hogy még egy ekkora járgány "kimotorozása" is meghaladja a nagy átlag képességeit. Csak hogy valami konkrétum is szerepeljen: a gyakorlati oktatást végző Aszalós Ádám például 2.20-as köridőket karistol a kis Apriliával, ami egy 37 lóerős, utcai gumikat viselő masinától elképesztően jó teljesítmény.
Természetesen nem ennek a köridőnek a megdöntése vagy akár csak a megközelítése a képzés célja, a hangsúly inkább a magabiztosabb motorkezelésen van. A legtöbb motoros ugyanis autodidakta módjára, innen-onnan ellesve fejleszti a vezetéstechnikai stílusát az évek folyamán, sokszor olyan mozdulatot, testtartást is rögzítve, ami a gyakorlatban nem a leghatékonyabb. Ezt a hosszas tanulási folyamatot lehet felpörgetni a kurzusok segítségével, ahol profi versenyzők instrukcióit követve lehet eltanulni a motorversenyzés alapjait.
A négynapos tanfolyam rövid elméleti oktatással indul, amelynek keretei között a motorozással és motorokkal kapcsolatos alapfogalmakat tisztázzák. Ezt követően egy felbójázott parkolóban folyik tovább a kurzus, ahol némi szlalomozás és fékezési gyakorlat vár a delikvensekre, de mindezek alatt a helyes üléspozíciót is belénk verik. A kurzus második napján - némi elmélet és bójakerülgetés után - már a pályára is felmerészkedik a csapat, hogy megtanulja a helyes kanyarvételi íveket, majd ezt követően jön egy rövid "ereszd el a hajam" rész, ahol mindenki az egyéni képességeinek megfelelően körözhet a pályán. Természetesen ez sem öncélú száguldozás, ugyanis Ádám mindenki mögé beáll néhány kanyar erejéig, hogy megnézze, mi maradt meg a korábban megmutatott ívekből.
A tanfolyam harmadik és negyedik napja - bár itt is van elmélet az elején - már tömény pályamotorozás, ahol mindenki tovább csiszolhatja a technikáját és gyakorolhatja az ideális íveket. A kis 125-ösök karakteréből adódóan lendületből kell motorozni, gyorsan beesni a kanyarokban, ám ez azt is jelenti, hogy bizony fülig kell dönteni a motort. Szerencsére a pillekönnyű kis Apriliákon és Dunlop sportgumikon nem múlik semmi, a leggyengébb láncszem maga a motoros, aki minden egyes kanyar közben önmaga határait feszegeti.
A negyedik nap végére ez a határ azért szépen kitolódhat, sokan életükben először itt karistolhatják össze a térdkoptatójukat, míg az ügyesebbek másodperceket tudnak lefaragni korábbi köridejükből. Egy ilyen tanfolyam persze arra is jó, hogy az ember biztonságos keretek között élje ki - a MotoGP közvetítések alatt megszerzett - versenyzői ambícióit, ráadásul az ellesett trükkök többsége még életet is menthet egy-egy közúti szituációban.
NA
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.