A Kawasaki egy dologban nagyon hasonlít a Subaruhoz és a nemrég nevet váltott Daewoo autógyárhoz: a három cégben az a közös, hogy igen komoly ipari háttér áll mögöttük, amiben a motor- vagy az autókészítés csak picike szeletet képez.
Ahogy a japán konszerneknél megszoktuk, a gyökereik régre visszavezethetők. A Kawasakinál az idő kerekét egészen 1878-ig kell visszaforgatni, amikor is Kavaszaki Sozo hajóépítésbe fogott. Nyugati stílusú, vasból készült tengerjárók építésre szakosodott Kavaszaki úr, nem sokkal később bővült a profil az acélgyártással kapcsolatos tevékenységekkel. A hajóépítési tevékenységük fejlődésére példa, hogy a Kawasaki készítette Japán első tengeralattjáróját 1906-ban. A közlekedéssel és a vasmunkákkal kapcsolatos az 1911-es profilbővítés, ekkor készítették el az első mozdonyt Japánban. A második világháborút követően 1952-ben, a Bellel közösen hozták össze a 470-es típusú helikoptert. Az égbolt ekkoriban már nem számított új területnek a Kawa számára, ugyanis 15 évvel a Wright fivérek felemelkedése után repülőgépgyártásba is belekezdtek.
A járműgyártási paletta az '50-es években motorkerékpárral is kiegészült. Az első, 58 köbcentis blokkot 1954-ben készítették el, a végeredményt szinte mindenki ismeri, a márka ismertsége is elsősorban innen ered. A hatalmas különálló vállalatokat összefogó konszern, a Kawsaski Heavy Industries (KHI) elnevezést kapta.
A főbb tevékenységek a teljesség igénye nélkül: mozdonyok, vasúti kocsik, építőgépek, gázturbinák készítése, lég és űrtechnika, ipari robotok. A cementgyárak, hómarók, általános gép és precíziós szerszámgépek gyártása tartozik a profilba. A tevékenységek között azokat vesszük nagyító alá, amikben érdekesebb, izgalmasabb szerkezetek találhatók vagy jól mutatják a cég nagyságát.
Az egész KHI méreteit mutatja, a tízmilliárd dollár körüli éves árbevétele és a 17 ezres alkalmazotti létszám. Az első gázturbina 1943-ban készült el a Kawánál, idővel a repülőkben használt kivitelek és az áramtermelésben használtak szétváltak. Az iparban alkalmazott gázturbinák terén, az eladások 58 százaléka a Kawasakié, ez az üzletág szerte a világban működtet kutató és termelő bázisokat.
A rakodógépes bizniszben negyven év feletti múltja van a Kawának, ott kivételesen nem a motoroknál uralkodó zöld színben készülnek a gépek, hanem az iparágban megszokott sárgában. A kínált rakodók választéka nagyon széles, fő piacnak az Egyesült Államok számít, ezért nem meglepő, hogy saját motorral nem bajlódtak, hanem a Cummins-tól vásárolják az "olajkályhákat".
A lassú, földet megmozgató gépek szöges ellentétét képviselik a vonatok. A Kawasaki márkájú gyorsvonatokat előszeretettel használják Japánban, a gyors kifejezésen mást értenek, mint felénk, ugyanis a szigetországban a 300 km/órás sebességre is képes szuperexpresszt illetik ezzel a szóval.
A Kawa termékpalettája ezzel korántsem teljes: az iparban alkalmazott robotokból ötfélét kínálnak, a változatosság kedvéért a gyártás az Egyesült Államokban történik. A robotos műfajt nem olyan "régen" kezdték, az első példányok készítését 1968-ban, még licencvásárlásból tudták elindítani. A motoros részleghez a vízimotornak is hívott jetski tartozik. Egy kevesek által tudott adat: az itthon előszeretettel használt jetski kifejezés a Kawsaki levédett elnevezése.
BA
[origo]
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.