Átvészeli Kati nénit a sokat próbált kajakos

A londoni olimpiára készülő férfi kajak négyes, Kulifai Tamás, Tóth Dávid, Paumann Dániel és Kammerer Zoltán
A háromszoros olimpiai bajnok Kammerer Zoltán először ül olyan csapathajóban, ahol a társak okoskodás nélkül végrehajtják az edzői utasításokat, és bár nagyon élvezi a fiatalok társaságát,  hosszú távon nem bírná a Fábiánné Rozsnyói Katalin által diktált tempót. A férfi és a női kajaknégyes edzésén jártunk a szolnoki edzőtáborban, ahol azt is megnézhettük, hogy milyen egy kőkemény tréning Kati néni motorcsónakjából pár nappal az olimpia előtt.

Reggel kilenc óra előtt zavartalan a csend a Szolnoki Vízitelepen, csupán néhány tizenéves evez a több kilométer hosszú, szélcsendes kajakpályán. A nagyvárosi élethez szokott embert azonnal hatalmába keríti a nyugalom a Tisza holtágán, ahol a magyar kajak-kenu válogatott tagjai készülnek az olimpiára.

"Három és fél hónapja vagyunk itt, már nagyon unjuk. Sok behatás nem ér minket, de estére már annyira elfáradunk, hogy legfeljebb filmet nézni vagy olvasni van erőnk, bár így legalább művelődünk" - mondja az [origo]-nak Tóth Dávid, a kajaknégyes egyik tagja a kedd reggeli edzés előtt, miközben edzőjük, Fábiánné Rozsnyói Katalin motorcsónakját helyezik a vízre.

Tóth Szegeden párosban Kulifai Tamással lett világbajnok, aki szintén nehezen bírja a hosszú olimpiai felkészülés célegyenesét. "Nagyon monoton az egész, szüksége van az embernek a környezetváltozásra, ezért volt olyan, hogy itt, Szolnokon belül két hétre szállást váltottunk, már az is nagy felüdülés volt. Minden hétvégén hazautazhatunk két napra, na azok a napok viszont gyorsan elrepülnek."

Tisztára, mint egy úttörőtábor

Közben egy 10-12 éves kissrácokból álló négyes szándékosan az újságírók felé evez, közel a parthoz. "Menjünk erre, ott vannak a kamerások!" - mondja a vezérevezős kisfiú. Ők az idei és a 2016-os, riói olimpián még nem lehetnek ott, de talán a 2020-as játékokra is ugyanitt fognak készülni.

A parton, a régi típusú házak között a reggeli edzésüket már letudó gyerekek kidobóznak. "Tisztára olyan ez, mint egy úttörőtábor" - mondja Kammerer Zoltán, a felnőtt kajaknégyes vezérevezőse, aki két hónapja csatlakozott a Szolnokon edzőtáborozó MTK-s huszonévesekhez. "Ha nem is ősi riválisok voltunk, de mióta ők a felnőttek között versenyeznek, mindig egymás ellen küzdöttünk, így kicsit furcsa volt bekopogtatni az ajtón, hogy szeretnék velük együtt evezni. Aztán egy kicsit magyarosan betettem a lábujjamat, majd szép lassan bekerült az egész testem ebbe a baráti társaságba. Nagy nehezen azért csak befogadtak" - viccelődött Kammerer, aki 2000-ben és 2004-ben is olimpiai bajnok lett négyesben, mégis ezt a mostani felállást kedveli a legjobban.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Kulifai, Tóth, Paumann és Kammerer (A galériáért kattintson a képre!)

Elmondta, hogy a korábbi egységeknél sokszor "ment az okoskodás", ám a mostani társai nem kérdeznek vissza, hogy mit miért csinálnak, csak lehajtják a fejüket, és végrehajtják edzőjük utasítását, szerinte ettől is ilyen jó morálisan az egység. Kammerer szemmel láthatóan megtalálta a hangot a fiatalokkal, akikkel kölcsönösen és folyamatosan zrikálják egymást.

Csak a villámoktól fél a jégember

"Nincs itt nekem semmiféle apaszerepem, teljesen egyenrangúak vagyunk. Mindig szólunk egymásnak, ha valami hibát látunk, kivéve engem, hiszen én nem látok semmit, mert elöl ülök. Az azért megfigyelhető, hogy mi vagyunk hárman Dáviddal és Danival (Paumann - a szerk.), és van Toma (Kulifai - a szerk.), aki a 22 évével mindenki kistestvére. Persze nem egy beszari srác, egyedül a villámoktól fél, de egyébként jégember típus."

"Egyáltalán nem izgulok, semmit nem érzek az olimpiai hangulatból. Már várom a megnyitóünnepséget, vagy azt, hogy kiérjünk Londonba, és megérezzem azt a bizonyos olimpiai lázat" - mondta Kulifai, alátámasztva Kammerer véleményét. Kulifai szerint Kammerer megnyugtatja őket a rutinjával, azzal, hogy már többször szerepelt olimpián, és tudja, hogyan kell ott versenyezni. "Leveszi a vállunkról a terhet, nekünk egyszerűen csak nyomni kell hátul, ő pedig majd levezényli a hajót."

Azzal, hogy az Európa-bajnoksághoz képest megváltoztatták a kajaknégyes sztrókját, és Tóth helyett Kammerer lett a vezérevezős, körülbelül két másodpercet javult az egység.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

"Hátul ülök a hajóban, nekem tulajdonképpen tökmindegy, hogy ki ül elöl, ha jól megyünk, akkor tőlem lehet maga az ördög is" - mondja a négyes negyedik tagja, Paumann Dániel.

Tudják, hogy vannak olyan jók, hogy érmet nyerjenek

Kulifai szerint viszont akár öt-hat helyezést is jelenthet Londonban a cserével nyert idő. "Tíz hajó lesz az olimpián, ebből az argentinokon kívül bárki bejuthat a döntőbe, és bárki győzhet, nincs még egy ilyen kiegyensúlyozott mezőny. Szinte mindegyik egységnek van már olyan eredménye, ami az éremszerzésre jogosítja fel, kivéve minket, mi azonban tudjuk, hogy vagyunk olyan jók, hogy érmet nyerjünk."

Közben feltűnik a semmiből egy kedves néni a korábban vízre bocsátott motorcsónakkal, benne az egyik unokájával. A fotósok és a kamerások egyből arra fordulnak, hogy minél több felvételt készítsenek a nyilvánosságot kerülő Fábiánné Rozsnyói Katalinról, a világ egyik legeredményesebb edzőjéről. Csupán néhány percük van erre, pont annyi, amíg Kati néni az [origo] operatőrét felveszi a parton, majd a kajaknégyessel párhuzamosan elhajózik. Egy óra múlva, az edzés végén ugyanott kiteszi videósunkat, majd a holtág - újságíróktól mentes - végén kiköt, és elautózik.

Ilyen egy edzés Fábiánné csónakjából:

Kammerer, aki soha nem dolgozott még a híresen szigorú Fábiánnével, az edzés után így nyilatkozott róla: "Persze korábbról ismertem már őt, és mindig azt mondtam, hogy iszonyatosan jó fej öregasszony, mindig jókat viccelődtünk egymással, de edzőként azért nagyon kemény, baromi sokat dolgoztat bennünket. Ezt a két hónapot átvészeltem vele, és még most is sokat fejlődtem, de le a kalappal a srácok előtt, hogy ezt évek óta tudják csinálni, én nem lennék rá képes. Kati néni nagyon következetes, és hihetetlen, hogy közel a hetvenhez is még mindig mennyire a topon van szellemileg, még nekem is leesik néha az állam, olyan újdonságokat tud mondani."

"Zoli, Zoli, 1.30 alatt mentünk" - szólt oda a vízből kiszállva a szintén Szolnokon edző női kajaknégyes vezérevezőse, Szabó Gabriella. A Szabó, Kozák Danuta, Kovács Katalin és Fazekas-Zur Krisztina alkotta négyes az olimpián a magyar küldöttség egyik aranyesélyese.

Szebben és öszeszokottabban eveznek

"Nem a külvilág visszajelzése miatt várom el magunktól az aranyérmet, az elmúlt három évben bizonyítottuk, hogy a magyar női kajak szakág a legjobb, magasan nyertük a világbajnokságokat, az olimpián is győznünk kell" - bizonygatja már az [origo]-nak Szabó. "Nagyon jól ment a mai edzés, a gyengénket, az állórajtot is gyakoroltuk, abban is sokat fejlődtünk, szerencsére egyre jobban összeszokunk."

Kozák, Szabó, Fazekas és Kovács

Az egység legrutinosabb tagja, Kovács Katalin szerint is sokkal szebben és összeszokottabban eveznek. "Azért a négyes egy olyan műfaj, amit gyakorolni kell. Az Európa-bajnokságon még nem tudtunk egyszerre evezni, az volt szinte a legelső pályánk az idén. Azóta túl vagyunk egy nagyon megerőltető alapozáson, most már szinte csak gyorsítanunk kell a mozgásunkat az olimpiáig."

Fazekas-Zur Krisztina négyesben 200, 500 és 1000 méteren is nyert már világbajnokságot. Később évekig az Egyesült Államokban versenyzett, és mivel egyesben a magyar válogatókon jól szerepelt, így ismét bekerült a magyar hajóba. "Nagyon jól éreztem magam, imádok négyest menni, és szerencsére egyre jobbak vagyunk, az olimpiára is nyerni megyünk."

Fazekas szerint helye van a négyesben

Az olimpiai négyes kiválasztása után Paksy Tímea nyílt levélben fordult magyarázatért a szövetség elnökségéhez, mert szerinte maradéktalanul megfelelt a Storcz Botond szövetségi kapitány által kiírt válogatási rendszernek, mégsem került a csapatba, elsősorban Fazekas-Zur Krisztina beválogatását kérdőjelezte meg.

"Tudtam, hogy ez lesz, mindig ez van" - reagált Fazekas. "A válogatókon letettem annyit az asztalra, hogy bekerüljek ebbe a négyesbe, aki pedig úgy gondolja, hogy nincs itt helyem, azzal nem tudok mit kezdeni. Nem érzem azt, hogy másnak kellene a helyemen ülnie."

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fazekas az Egyesült Államokban egy evezősklubban készült, ám a szolnoki pályát semmihez nem tudja hasonlítani. "A víz itt tökéletes, ennél jobbat még nem láttam. Hosszú a vízfelület, ki van jelölve a pálya, mindig vannak olyan helyek, ahol nincs szél, jobb körülmények között nem is lehetne felkészülni az olimpiára."

Egyetértett vele Paumann Dániel is, a férfi négyes leghátsó tagja, aki elmondta, hogy többször edzettek már olyan pályán, ahol rengeteg szemét volt a vízen, nem egyszer azért kellett megállni az evezéssel, mert papír- és ruhadarabok ragadtak a vállukra.

"De volt olyan is, hogy egy kacsacsalád mellett mentünk el, és a tojó megtámadott minket, mert védte a kicsiket. Hattyúkkal is volt már gondunk, az egyik például ráült a hajó végére, és nem akart onnan elszállni. Próbáltuk elkergetni, de nagyon nagyokat csípnek. Ilyenek itt nem fordulnak elő, vagy legalábbis kevesebbszer" - szólt közbe Tóth Dávid, akit elkísér majd Londonba az olimpiáról lemaradt ritmikus gimnasztikázó párja, Vass Dóra is.

A férfi kajaknégyes előfutamát augusztus 7-én, a női négyesét egy nappal korábban rendezik, a női négyes döntője nyolcadikán, a férfié kilencedikén lesz.